שנת הקורונה | סיפור על חששות, הקלות ושוק הנפקות מיוחד במינו

נגיף הקורונה תקף בעוצמה את שווקי ההון בארץ ובעולם, אך הבורסה לניירות ערך בתל אביב דווקא הפתיעה עם "מגפת" גיוסי הון וחוב, בין היתר בזכות תאגידים נסחרים ששאפו להגדיל את יתרות הנזילות שלהם ולהתכונן לחורף. רשות ניירות ערך מיהרה לקרוא את האקלים ופרסמה שורה של הקלות על מנת לסייע לתאגידים להתמודד עם השפעות המגפה, אך גם הרחיבה את חובות הדיווח והגילוי בדוחות התקופתיים והשנתיים. ויש גם תחזית ל- 2021.

שנת 2020 הייתה, ללא ספק, שנת הקורונה. לצד הדאגה לבריאות האישית והכללית, פריצת המגפה הכלל עולמית בתחילת 2020 הציפה חששות מובנים מהשפעות כלכליות גלובליות והשלכות על שוק ההון הישראלי. בעולם בו למשק כנפי פרפר בצדו האחד יש פוטנציאל לחולל סופת טורנדו בצדו האחר, רבים נחרדו מההשלכות האפשריות של התפשטות הנגיף והשבתת חלקים עצומים מהפעילות הכלכלית העולמית.

חששות אלה הובילו את רשות ניירות ערך לפרסם הודעות ועמדות סגל אשר הדגישו את החשיבות במתן מידע מפורט, מדויק ובזמן אמת על ידי התאגידים המדווחים בקשר להשלכות משבר הקורונה, לרבות דגשים לגילוי הנדרש במסגרת הדוחות העתיים. לצד האמור, גיבשה הרשות שורה של הקלות לגופים המפוקחים, ובכללן הפחתת אגרות, הקלות למנהלי קרנות נאמנות, מתן ארכות להגשת דוחות עיתיים ודחיית מועד פקיעת תוקפם של תשקיפי מדף.

בינתיים, משק כנפי הקורונה יצר בשווקי ההון סופת טורנדו של ממש. התפשטות הנגיף למדינות אירופה ולארצות הברית הובילה לירידות חדות בשווקים הפיננסיים, עד שבחודש מרץ בלבד איבדו מרבית שווקי המניות המובילים במערב מעל ל- 30% משווים. התגובות בשווקים הלכו והחריפו בהתאם להתפשטות המואצת של הנגיף, אשר הובילה לצמצום הפעילות העסקית והטלת מגבלות תנועה בהיקף חסר תקדים בעשרות השנים האחרונות. צעדים אגרסיביים שנקטו ממשלות העולם, בדגש על חבילות סיוע בשווי טריליוני דולרים, הצליחו לעצור בחריקת בלמים את הירידות החדות, אך טרם הצליחו להשיב את המצב לקדמותו.

בינתיים, וכנגד כל הציפיות, שוק ההנפקות הישראלי חווה פריחה כמעט חסרת תקדים. זאת, הודות לתאגידים שבחרו להגדיל את יתרות הנזילות שלהם לנוכח המשבר, בשילוב הנפקות ראשונות לציבור (IPO) בהיקף שהיווה יותר מפי שניים ממספר ההנפקות הראשונות לציבור בשנת 2019.

בפאתי 2021, נראה כי יש מקום רב לאופטימיות. מעבר לירידת מפלס הפניקה ולהסתגלות האנושית למצב הקיים, החיסונים שפותחו נגד הקורונה מבשרים על שינוי במגמה העולמית ובשווקי ההון, ועל בואו הקרוב של האביב. בתנאים כאלה, הפריחה בשוק ההנפקות הישראלי רק צפויה ללכת ולהתעצם.

למשרדנו מומחיות רבה בקשר עם יישום הנחיות ועמדות רשות ניירות ערך, לרבות ביחס לגילויים הנדרשים בקשר עם השלכות הקורונה. אנו עוקבים אחר כל התפתחות בנושא ונשמח לעמוד לרשותכם ולחלוק עמכם את ניסיוננו.

 

דברו איתנו >> לחצו כאן

חפשו לפי +