הנפקה עם צ'ק פתוח | שיא הנפקות של חברות הצ'ק הפתוח (SPAC) בארה"ב וכניסת ישראלים לתחום

שוק ההון ועולם העסקאות הבינלאומיות חווה פריחה מחודשת של הנפקות ספאק (SPAC – Special Purpose Acquisition Company), המוכרות גם בשם "חברות הצ'ק הפתוח". בשנת 2020 הפריחה הזו הגיעה לשיא.

הנפקות SPAC גייסו השנה כמחצית מכלל הסכומים המגויסים ב-IPO בארה"ב, כאשר חלק ניכר מהנפקות אלו הובלו על ידי מנהלי השקעות מהמובילים בעולם (דוגמת ביל אקמן וצ'מאת פליהאפטיה) וחברות מובילות (דוגמת Virgin Galactic ו-Draftkings) נרכשו על ידי חברות ספאק. השנה, לראשונה, ישנה גם מעורבות ישראלית משמעותית בתחום, בין במכירה לספאק ובין כיזמים של ספאק.

 

אז מה זה SPAC?

חברת ספאק הינה חברה חדשה, ללא נכסים, המוקמת על ידי יזמים (המכונים "ספונסרים"), ומונפקת ב-IPO בארה"ב במטרה לרכוש עסק כלשהו בתמורה המורכבת ממניות ה-SPAC ולעיתים גם בשילוב עם מזומן. במסגרת ההנפקה לספאק יש תקופה מוגדרת (בדרך כלל שנתיים) להשלים עסקה ולרכוש עסק, ולעיתים הספאק מצהיר על כוונה להתמקד ברכישת חברת מטרה העוסקת בתחומים מסוימים.

ככל שהעסקה לא בוצעה במסגרת לוחות הזמנים שהוגדרו במסגרת ההנפקה, הכסף שגויס על ידי הספאק יוחזר למשקיעים. כמו כן, מובאת כל עסקה לאישור האסיפה הכללית ולכל משקיע נתונה הזכות לדרוש את פדיון כספי השקעתו במועד הצגת העסקה לבעלי מניותיה של הספאק.

בדרך כלל, לאחר העסקה, הספאק הופך לבעלים היחיד של עסק המטרה, ובכך הופך אותו לציבורי, ובעלי המניות של עסק המטרה הופכים לבעלי השליטה בספאק.

 

היתרונות של SPAC על פני IPO

עבור עסק המטרה, בשונה מ-IPO , ספאק מאפשר מסלול מהיר יותר להנפקה, גישה לכספי הספאק שכבר גויסו בהנפקה, צוות מנוסה של יזמים המלווה ומגבה את החברה מול הציבור והמשקיעים, וגם וודאות לגבי שווי החברה בהנפקה.

עוד בשונה מ-IPO, הספאק מאפשר רכישה של יותר מעסק מטרה אחד בו זמנית, כאשר יש בכך ערך סינרגטי. בנוסף, באמצעות שימוש באופציות ומניות חסומות, הספאק מאפשר לבעלי המניות שלו, ולעיתים גם לבעלי המניות של עסק המטרה, ליהנות מרווח נוסף בעליה עתידית של מחיר המניה (בנוסף לתשואות המניות הקיימות).

 

SPAC ומחלקת חברות וניירות ערך

מחלקתנו ייצגה לאחרונה את SBTech,ספקית בינלאומית של פלטפורמות אונליין להימורי ספורט, ובעל השליטה הישראלי שלה, במיזוג עם חברת DraftKings, מפעילה מובילה בתחום הפנטסי ספורט בארה"ב, לתוך ספאק, בעסקה לפי שווי של 2.7 מיליארד דולר לפני הכסף. העסקה נסגרה באפריל 2020 וכיום החברה נסחרת בשווי של כ-15 מיליארד דולר. לאחרונה הושלמה גם הנפקה של ספאק שהוקם על ידי קרן ION הישראלית.

 

בשים לב לכך שגיוסי ה-SPAC המשיכו לפרוח גם בצל משבר הקורונה, אנו צופים כי במהלך 2021 תימשך מגמת גיוסי הספאק ועסקאות הספאק, כאשר חברות ישראליות רבות יחוזרו על ידי הספאקים הרבים המחפשים הזדמנויות רכישה מחד ומנהלי השקעות וקרנות ישראליות יבחנו את יכולתם כיזמי ספאקים מאידך.

 

 

מי צריך אקזיט כשיש צ'ק פתוח? לכתבה המלאה בגלובס לחצו כאן

 

דברו איתנו >> לחצו כאן

חפשו לפי +