אפריל 2020 | מלאנוקס מגיעה לתחנה סופית של רכבת הרים

מחלקתנו יצגה את חברת מלאנוקס משנת 2010  ועד להשלמת רכישתה על ידי Nvidia בסוף חודש אפריל 2020.

ממועד הנפקתה לראשונה בשנת 2007 ורישומה למסחר בנסדא"ק (ולאחר מכן בבורסה בתל אביב) היתה מלאנוקס חברה ללא גרעין שליטה. מיום שהונפקה, התמודדה מלאנוקס עם איומים בלתי פוסקים בין מצד כרישי שוק ההון ובין מצד הגורילות בתעשיית השבבים. כל עוד היתה חברה "חמודה" מיקנעם, נהנתה מלאנוקס משלווה יחסית. כאשר הגיעה לשווי שוק של כמיליארד דולר, נכנסה מלאנוקס ל"בין הכוונות". הכרישים הריחו דם. הגורילות כעסו. מלאנוקס חוותה רגעי גאות ושפל מטלטלים.

העובדה שמלאנוקס נותרה, לאורך זמן, חברה עצמאית ותוך כדי כך הפכה למובילה עולמית, היא סיפור של תעוזה ושל "חוצפה ישראלית" המשתקפים בדמותו של מייסד מלאנוקס – איל וולדמן.

ואז, בחודש נובמבר 2017 חוותה מלאנוקס מתקפה מצד קרן גידור אקטיביסטית – Starboard Value. ההתגוששות עם Starboard נמשכה עד לחודש יוני 2018, עת נכרת הסכם פשרה במסגרתו צורפו שלושה דירקטורים בלתי תלויים לדירקטוריון מלאנוקס. כל הדירקטורים החדשים, היו דמויות מובילות מעמק הסיליקון ואיש מהם לא היה בעל זיקה ל-Starboard.

ביום 11 במרץ 2019 דיווחו Nvidia ומלאנוקס כי נכרת ביניהן הסכם לרכישת מלאנוקס, על דרך של עסקת מיזוג וזאת, לפי שווי של כ-7 מיליארדי דולר. היה זה המחיר הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור חברה ישראלית (להזכירכם – מובילאיי, היתה חברה הולנדית).

ערב כינוס האסיפה הכללית של מלאנוקס לצורך אישור עסקי המיזוג, פירסמה מלאנוקס "פרוקסי" מפורט ביותר שהוא מופת של גילוי ושקיפות. הפרוקסי מתאר בפרוטרוט את "המכרז" שניהל דירקטוריון מלאנוקס, שלב אחר שלב, לאחר שהתקבלה החלטה להעמיד את החברה למכירה. הפרוקסי מגלה כיצד תיחר המנכ"ל והמייסד בין אריות התעשיה כשהשיקולים היחידים הם השאת מחיר העסקה והבטחת הודאות לקיומה.

ביום 20 ביוני 2019, אישרה האסיפה הכללית של מלאנוקס ברוב של 99.5% את עסקת המיזוג עם Nvidia.

כפי שאמר מאו צה דונג, אבי סין המודרנית, "כל מסע ארוך מתחיל בצעד אחד". בדיעבד התברר, כי חתימת העסקה היוותה רק צעד אחד במסע ארוך לעבר השלמת העסקה ביום 27 באפריל 2020, למעלה משנה ממועד החתימה. לא בכדי, הזכרנו את סין. המכשול העקרי בדרך להשלמת העסקה, היה הצורך בקבלת אישור רשות התחרות הסינית (SAMR). אישור זה התקבל רק ביום 16 באפריל 2020 (בעיצומו של משבר הקורונה). התמשכות ההליכים מול הרגולטור הסיני, עוררה גל של ספקולציות בשוק כאילו נפלה העסקה קורבן למלחמת הסחר המתנהלת בין ארה"ב לבין סין. אכן, הסיכון להשלמת המיזוג, התבטא בשלבים מסוימים, בפער שנפתח (עד כדי כ-15%) בין מחיר המניה בבורסה לבין מחיר המיזוג.

בסופו של דבר, דווקא סין הוכיחה לכל מבקריה כי היא מעצמה גדולה, אחראית ומתפקדת גם בזמן קורונה ואישרה את המיזוג בתנאים שהוסכמו על ידי Nvidia.

פרק הזמן הממושך שחלף בין החתימה לבין ההשלמה, הוא לקח לעתיד למעצבי עסקאות חוצות גבולות הדורשות אישורים במספר טריטוריות. שנה ואף יותר מכך היא מעכשיו זמן סביר להשלמת עסקה בינלאומית.

11.3.19 – דיווח על כריתת הסכם לרכישת מלאנוקס על ידי Nvidia, 20.6.19 – אישור עסקת המיזוג עם Nvidia על ידי האסיפה הכללית של מלאנוקס, 16.4.20 – קבלת אישור רשות התחרות הסינית ((SAMR לעסקה , 27.4.20 – השלמת העסקה

 

 

 

דברו איתנו >> לחצו כאן

חפשו לפי +