מרכז מדיה

עדכון לקוחות בדבר התפתחויות ESG – אוקטובר 23

5 אוקטובר 2023

תחום האחריות הסביבתית, החברתית והתאגידית, הידוע בכינויו ESG, תופס תאוצה בשנים האחרונות ומקבל את תשומת ליבם של אנשי עסקים, משקיעים, רגולטורים ואף של האקדמיה. התחום שבעבר היה מנוהל בצורה וולונטרית ממשיך להתהוות, להתפתח, לעבור סטנדרטיזציה ולהפוך לחובה מנדטורית.

במזכר זה אנו מתכבדים להביא לידיעתכם סקירה אודות צעדים רגולטוריים והתפתחויות של כללים חדשים וחדשות בתחום בזירה הבינלאומית. ניכר כי המגמה העולמית לדרישת דיווחי ESG וגיבוש עקרונות לקידום כלכלה מקיימת תופסים תאוצה ובהתאם ננקטים בשוק האמריקאי, האירופאי והאסיאתי צעדים משמעותיים להסדרה. לצד התפתחות הכללים וההנחיות מצד רגולטורים, ישנה גם התגברות של "תביעות התיירקקות" (Greenwashing) על רקע מצגי שווא בהקשר ESG. לאור אלו, אנו למדים על רצון הרגולטורים בעולם להגן על המשקיעים ולמנוע שימוש לרעה במונחים ירוקים לצד קידום אחידות במונחים והסדרת התחום. כמו כן, אנו שמחים לעדכן על כלים חדשים להערכה, מדידה ודיווח של השפעות אקלים שהושקו על ידי בורסת Nasdaq ועל ידי S&P Global, אשר ישרתו משקיעים ובעלי עסקים ויסייעו בעמידה בדרישות המתגבשות.

 

1. כללי האיחוד האירופי לדיווח על פליטת מוצרים עבור מס פחמן חדש לייבוא

בחודש מאי האחרון פורסמה על ידי האיחוד האירופי תוכנית "מנגנון התאמת גבול הפחמן", CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), כחלק ממאמצי האיחוד האירופי להתמודד עם משבר האקלים. מטרת מנגנון ה-CBAM, היא למנוע 'דליפת פחמן', מצב בו חברות מעבירות ייצור של מוצרים עתירי פליטות למדינות עם מדיניות סביבתית ואקלים פחות מחמירה. מנגנון ה-CBAM יעריך את הפליטות המשתחררות בעת ייצור סחורות ובשקלול נתונים ניתן יהיה להשוות את מחיר הפחמן בין מוצרים מקומיים למוצרים מיובאים.

בחודש אוגוסט האחרון הנציבות האירופאית (European Commission) התקדמה צעד נוסף בתוכנית ואימצה כללי דיווח ויישום חדשים ליבואני מוצרים במסגרת מנגנון ה-CBAM. על פי הכללים החדשים שאומצו, היבואנים יידרשו לדווח על הפליטות של סחורות המיובאות לאיחוד האירופי, כולל מידע המתייחס לארץ המקור של הסחורה, המתקן בו יוצרה הסחורה והקואורדינטות הגיאוגרפיות של מקור הפליטה העיקרי של המתקן. היבואנים יידרשו לדווח על פליטות ישירות של מוצרים וכן על פליטות עקיפות. תחילה, הדיווח יחול על מוצרים ספציפיים ממגזרים עתירי פחמן, כולל ברזל ופלדה, מלט, דשנים, אלומיניום, חשמל ומימן. עם כניסתו הצפויה של מנגנון ה-CBAM בראשית אוקטובר 2023, חברות המייבאות לאיחוד האירופי ידרשו לרכוש תעודות CBAM על מנת להתאים את תמחור המוצר ולכלול בתוכו את מס הפחמן החל על המוצרים המיוצרים באופן מקומי באיחוד.

בשלב הראשוני, "תקופת המעבר", כללי הדיווח יחייבו את החברות באיסוף נתונים על הפליטות המוטבעות של המוצרים המיובאים החל מאוקטובר הקרוב כאשר חובת הדיווח הרבעוני תחל כבר בינואר 2024. שלב המעבר והטמעת המנגנון ודרישות הדיווח צפוי להמשך עד סוף שנת 2025. בשלב השני, החל מינואר 2026, היבואנים יידרשו לשלם עבור תעודות הפחמן במסגרת ה-CBAM בתמחור שייקבע על ידי מערכת המסחר בפליטות פחמן של האיחוד האירופי, EST (Emission Trading System) וכך יבואן ישלם בפועל מחיר התואם את מחיר הפחמן לו היה מייצר את הסחורה תחת המדיניות האירופאית.

נציבות האיחוד האירופי הוסיפה כי יפורסמו בהמשך גם הנחיות שיסייעו ליבואנים וליצרנים ממדינות מתפתחות ליישם את הכללים החדשים, וציינה כי כעת נמצאים בפיתוח כלי IT ייעודיים שיסייעו ליבואנים לבצע ולדווח את החישובים הנדרשים, זאת לצד מתן חומרי הדרכה, סמינרים מקוונים ומדריכים בנושא.

⇐ לקריאה נוספת אודות כללי הדיווח החדשים של הנציבות האירופית, היכנסו לקישור.

 

2. הנחיית הבנק המרכזי בהונג קונג לתכנון מעבר ל-Net Zero

הרשות המוניטרית של הונג קונג, HKMA (Hong Kong Monetary Authority), שהינו המוסד הבנקאי המרכזי של הונג קונג, פרסמה סדרה של עקרונות מנחים לבנקים בתכנון המעבר לכלכלת Net Zero (מאזן פליטות בו הגזים הנפלטים לאטמוספרה כחלק מפעילות אנושית מקוזזים על ידי הגזים שמוצאים ממנה), כולל הבטחת קביעת יעדים למעבר והטמעת 'שיקולי מעבר' לתוך תהליכים פנימיים.

אחד מתפקידי המפתח של HKMA הוא לקדם את היציבות והשלמות של המערכת הפיננסית בהונג קונג, לרבות המערכת הבנקאית. דריל הו, מנכ"ל מדיניות הבנקאות של HKMA, הוציא מכתב לכל המנכ"לים של המוסדות הבנקאיים המורשים הנוגעים למדיניות הרשות המוניטרית. במכתבו פרס מר הו את העקרונות החדשים שעתידים להביא את הבנקים לשמירה על בטיחות ותקינות המעבר ל-Net Zero. העקרונות שנקבעו על ידי HKMA כוללים קביעת יעדים קונקרטיים – חלקם מטרות של תכנון ויישום אסטרטגי של המעבר, חלק נוגעים לפיתוח תהליך ניהול הסיכונים וחלקם יעדים התואמים את הסכם פריז אשר נוגע להגבלת עלייה בטמפרטורות גלובליות. העקרונות גם מנחים את הבנקים לגבי אופן השילוב של שיקולי המעבר בתהליכים פנימיים, לרבות תהליכי ממשל תקין, אחריות וניהול סיכונים, כמו גם אסטרטגיות ומודלים עסקיים, מוצרים ושירותים. לא פחות חשוב מכך, הודגש הצורך לתקשר ללקוחות את מסלולי המעבר שלהם וכן לאסוף מידע רלוונטי מלקוחות והבנת הסיכונים וההזדמנויות שעומדים בפני הסקטורים השונים במעבר לכלכלת Net Zero. כמו כן, הצורך להגביר את השקיפות של תהליכי התכנון ותוכניות המעבר, לצד בחינה ועדכון של תרחישי אקלים ומסלולים נגזרים שיתפתחו עם הזמן הן נקודות מהותיות נוספות שפורסמו בסדרת העקרונות המנחים.

⇐ לקריאה נוספת אודות הנחיית HKMA לגבי מעבר לכלכלת  Net Zero >> לחצו כאן

 

3. כללי SEC לתיוג ומתן שמות לקרנות ESG

SEC, הרשות לניירות ערך בארצות הברית (Securities and Exchange Commission) הודיעה על אימוץ כללים חדשים שיחייבו קרנות המתויגות ככאלו המתמקדות בהשקעת ESG או בגורמים הקשורים לקיימות, להשקיע לפחות 80% מערך התיק בהתאם לגורמים וערכים אלו.

פעולת ה-SEC מורכבת מתיקון של "כלל השמות" (Names Rule) של הרשות, שאומץ לראשונה בשנת 2001, כצעד למניעת מתן שמות ותיוג קרנות  תוך הצגת מצג שווא של השקעות וסיכונים הטמונים בהן. עתה, עם אימוץ הכללים החדשים, הכלל יחול גם על קרנות ESG זאת כחלק מהמענה של הרשות לעלייה המהירה בהתעניינות המשקיעים בקרנות המציעות אסטרטגיות ESG ובהתאם גם עליית חשש ההתיירקקות בשל מגוון רחב של מונחים בהקשר ESG. יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית, גארי גנסלר, אמר: "הכללים של היום יסייעו להבטיח שהתיק של קרן יתיישב עם שמה. האמת בפרסום מקדמת את שלמות הקרן מטעם המשקיעים בקרן".

⇐ לקריאה נוספת אודות כללי SEC למתן שמות ותיוג קרנות ESG >> לחצו כאן

 

4. הרגולטור האוסטרלי הגיש תביעת Greenwashing נגד קרן הפנסיה Active Super

הרגולטור האוסטרלי לנושא חברות, שווקים ושירותים פיננסים ASIC (Australian Securities & Investment Commission), הודיע על פתיחה בתביעה משפטית נגד קרן הפנסיה Active Super, בטענה שהקרן לכאורה פרסמה טענות מטעות בהקשר לניהול תחומי ה-ESG כאשר המשיכה להשקיע בחברות בסקטורים אשר הצהירה כי  תחסל את אחזקותיה בתחומי פעילות אלו.

בהצהרה שפרסם הרגולטור ASIC, הוכרז על תחילת הליכי ענישה אזרחיים בבית המשפט הפדרלי. הרגולטור הציג את הצהרות קרן הפנסיה באתר האינטרנט הרשמי שלה ובפרסומים ברשתות החברתיות, אשר כללו אמירות כי הקרן "תבטל השקעות שמהוות סיכון גדול מדי לסביבה ולקהילה", תוך תיאור תעשיית הטבק, נשק גרעיני, נפט, והימורים כדוגמאות לסקטורים שיחדלו את ההשקעה בהן. בנוסף, קרן הפנסיה Active Super הצהירה כי הוסיפה את רוסיה לרשימת המדינות אשר תחריג מהשקעותיה. עם זאת, לפי הטענות ASIC, הקרן החזיקה ב-28 החזקות שחשפו את עמיתי הקרן לסקטורים אלו בין פברואר 2021 ליוני 2023, כולל החזקות במפעילת הקזינו Skycity Entertainment Group, חברת הטבק Amcor וחברות הנפט והגז הרוסיות Gazprom ו-Rosneft. הרגולטור הוסיף כי קרן הפנסיה המשיכה להחזיק בניירות ערך רוסים החל מה-30 ביוני 2023, למרות שהציגה מצגים במאי 2022 כי תפסיק השקעות בחברות רוסיות.

סגנית יו"ר ASIC, הגב' שרה קורט, אמרה: "יש תחרות רבה בין קרנות הפנסיה על עמיתים חדשים, ואנחנו יודעים שקרנות מבקשות למשוך עמיתים חדשים בהבטחות שההשקעות שלהן לא יהיו חשופות לענפים מסוימים. כשמגישים תביעות אלה, על קרנות הפנסיה להציג הוכחות שיגבו את טענותיהן ויבטיחו שאינן מבטיחות החרגות שאינן יכולות ליישם".

הגשת התביעה נגד קרן הפנסיה מתווספת לשתי תביעות משמעותיות אשר הרגולטור האוסטרלי הגיש בשנה האחרונה בהקשר "התיירקקות" והצהרות מטעות בתחום ה-ESG, לאחר פתיחה בהליכי תביעה נגד Marsh McLennan Mercer Superannuation ו-Vanguard Investments Australia.

⇐ לקריאה נוספת אודות תביעת Active Super >> לחצו כאן

 

5. SEC קנסה את חברת הבת של דויטשה בנק ב-19 מיליון דולר עקב חקירת Greenwashing

SEC, הרשות לניירות ערך בארצות הברית (Securities and Exchange Commission) הודיעה ב-25 לספטמבר 2023 על הגשת כתב אישום נגד זרוע ההשקעות של דויטשה בנק, DWS, בגין הצהרות מטעות שפרסמה בנוגע לתהליכי השקעה שלה ב-ESG. DWS הסכימה לקבלת קנס על סך 19 מיליון דולר למען הסדרת האישומים.

החלטה זו של ה-SEC מתקבלת ברקע עבודת המטה הרחבה של ה-SEC להסדרת כללי גילוי מוצעים עבור קרנות השואפות לשלב גורמי ESG במוצרים ובשירותי ההשקעה שלהן. כללי ההסדרה נועדו לספק מידע ברור ועקבי למשקיעים ולהתייחס לסיכון ההתיירקקות והצגת מצג שווא של טענות ESG.

⇐ לקריאה נוספת אודות תביעה DWS >> לחצו כאן

 

6. S&P משיקה שירות המאפשר למשקיעים להעריך את סיכון הטבע והמגוון הביולוגי של התיק

S&P Global הודיעה על השקת שירותי הערכת סיכוני טבע ומגוון ביולוגי (Nature & Biodiversity Risk Portfolio Assessment Services), שמטרתם לאפשר למוסדות פיננסיים להבין ולהעריך סיכונים הקשורים לטבע בתיק ההשקעות. השירות מתקשר למגמה הגוברת של חברות ומוסדות פיננסים המתמקדים יותר ויותר בסיכוני סביבה ואקלים, וביניהם גם בשיקולי מגוון ביולוגי ופגיעה בטבע. כך בדצמבר 2022, ממשלות אימצו את מסגרת המגוון הביולוגי העולמי של קונמינג-מונטריאול בוועידת המגוון הביולוגי של האו"ם והסכימו למערכת של יעדים שמטרתם לשים קץ לאובדן המגוון הביולוגי, להגן על מערכות אקולוגיות טבעיות ולהגביר את המימון הקשור למגוון הביולוגי.

השירות החדש של S&P עתיד לקדם את מערך הנתונים של סיכוני הטבע והמגוון הביולוגי שהושק ולאפשר לחברות ומשקיעים להעריך, לנהל ולטפל בסיכונים והשפעות הקשורות לטבע. מסד הנתונים מכסה למעלה מ-17,000 חברות ויותר מ-1.6 מיליון נכסים, תוך שימוש במדדי סיכון הקשורים לטבע כגון טביעת הרגל של המערכת האקולוגית (מדידת שטח הקרקע, הידרדרות המערכת האקולוגית ומשמעות המערכת האקולוגית) כדי לספק הבנה מעמיקה יותר של ההשפעה והתלות של החברה בטבע. בזכות השירות החדש, מוסדות פיננסים יוכלו לחקור ולהבין את ההשפעות והתלות בטבע של חברות בהן משקיעות, זאת בהתאם לגישת TNFD (Taskforce on Nature-related Disclosures Financial Disclosures).

⇐ לקריאה נוספת אודות השירות החדש של S&P >> לחצו כאן

 

Persefoni .7 – פלטפורמת החשבונאות אקלים גייסה 50 מיליון דולר

חברת Persefoni, ספקית פלטפורמת ניהול האקלים והחשבונאות CMAP (Climate Management & Carbon Platform) הכריזה כי גייסה 50 מיליון דולר. בשנת 2020 פלטפורמת SaaS של Persefoni הושקה לראשונה ואפשרה לחברות ולמשקיעים מוסדיים למדוד, לנתח, לתכנן, לחזות ולדווח על טביעת הרגל הפחמנית שלהם. על פי הפרסום, בגיוס הנוכחי מסדרת C, החברה גייסה 50 מיליון דולר המתווספים להצלחת גיוס סבב B שהחברה הובילה בשנת 2021 ובמסגרתו גייסה סכום של 101 מיליון דולר.  בסבבי ההשקעה השתתפו משקיעים שונים, לרבות Clearvision Ventures, ENEOS Innovation Partners, NGP Energy Technology Partners, Prelude Ventures, Parkway Ventures, Rice Investment Group, Bain and Co., EDF, and Alumni Ventures.

בנוסף לגיוס המרשים, החברה הכריזה על השקת מוצר ממוקד בינה מלאכותית, PersefoniGPT. מוצר ה-GPT החדש של החברה נועד לסייע למשתמשים להתייעל בעבודת חשבונאות הפחמן שלהם, מה שמקל על ביצוע פונקציות רבות, כולל תחקור נתונים, ביצוע בחירות חישוב, למידה כיצד להשתמש בפלטפורמה וקבלת תמיכה בזמן אמת.

Kentaro Kawamori Mr., מנכ"ל ומייסד שותף של Persefoni אמר: "כאשר הקמנו את החברה בינואר 2020, שילבנו את 'Persefoni AI Inc.' כדי לבסס את ההשקעה שלנו בטכנולוגיות AI כקריטית לאתוס החברה שלנו. אנו גאים על כך שכבר הגשמנו את החזון הזה ושמחים להרחיב את ההצלחה הזו עם יכולות הבינה המלאכותית."

⇐ לקריאה נוספת אודות פלטפורמות Persefoni >> לחצו כאן

 

8. מבחן המאמץ של הבנק המרכזי האירופי

ממצאי מבחן המאמץ האקלימי (Climate Stress Test) של הבנק המרכזי האירופי ECB (European Central Bank) פורסמו לאחרונה וחשפו כי סיכון האשראי של הבנקים עלול לעלות ביותר מ-100% עד שנת 2030 אם יוזמות הממוקדות ביעדי האקלים העולמיים יידחו למחצית השנייה של העשור. המבחן נועד להעריך את השפעת 'מסלולי המעבר' האקלימיים (Climate Transition Pathways) של חברות שונות ותיאר שלושה תרחישים עיקריים: מעבר אקלימי מואץ (Accelerated Transition), המתמקד באימוץ השקעות ירוקות באופן מידי על מנת להגיע ליעדי הסכם פריז, שנחתם בוועידת האקלים בפריז בשנת 2015 ומהווה ההסכם המקיף הראשון בתחום האקלים אליו חתמו והתחייבו 195 מדיניות, ביניהן ישראל  והגבלת עליית הטמפרטורה ל-1.5 מעלות צלזיוס; מעבר בדחיפה מאוחרת (Late-push Transition) שגם הוא אמור להגיע ליעדי הסכם פריז, אך רק לאחר 2025; ואחרון מסלול של מעבר מושהה (Delayed Transition) אשר תואם את העלייה בטמפרטורות מעל ל-2.5 מעלות צלזיוס עד סוף המאה הנוכחית.

תרחיש המעבר המואץ מניח עלייה משמעותית בעלויות האנרגיה בטווח הקרוב והשקעות ירוקות ראשוניות גדולות יותר באופן משמעותי שיעלו כ-2 טריליון אירו עד שנת 2025. עם זאת, למרות העלויות הראשוניות הגבוהות, ממצאי המבחן הראו כי במסלול המעבר המואץ הסיכוי הפיננסי הוא הנמוך ביותר בטווח הארוך, בתרחיש הדחיפה המאוחרת בטווח הבינוני הסיכונים והעלויות חמורים ואילו המסלול המושהה מביא לסיכונים רבים משלל סוגי מפגעי אקלים.

⇐ לקריאה נוספת אודות מבחן מאמץ האקלים של ECB >> לחצו כאן

 

9. חוקי גילוי אקלים חדשים בקליפורניה

בית המחוקקים בקליפורניה העביר שני חוקי גילוי חדשים אשר יחייבו חברות אמריקאיות ציבוריות ופרטיות לחשוף מידע לגבי פליטות גזי חממה ב- Scope 1, 2, 3 וכן סיכונים פיננסים הקשורים לאקלים בצורה הנרחבת ביותר שנחקקה בארצות הברית עד כה.

  • Climate Corporate Data Accountability Act ("SB 253") – יחייב חברות בעלות הכנסה שנתית של יותר ממיליארד דולר להגיש דוחות שנתיים החושפים לציבור את פליטת גזי החממה הישירים, העקיפים וכן את שרשרת האספקה שלהם, כאשר דיווחים אלו יאומתו על ידי צד שלישי בלתי תלוי ומנוסה.
  • Greenhouse Gases: Climate Related Financial Risk ("SB 261") – ידרוש מחברות עם הכנסה שנתית של 500 מיליון דולר להכין דוחות דו-שנתיים החושפים את הסיכון הפיננסי הקשור לאקלים ואת האמצעים שהן אימצו להפחתת הסיכון ולהסתגלות לשינויי האקלים, כאשר דרישת פרסום הדוח הראשון תהיה בינואר 2026.

חשוב לציין כי החוקים החדשים הינם דוגמא נוספת להובלה של קליפורניה את תחום האקלים ודרישות הגילוי. החוקים עתה עברו בבית המחוקקים לאחר שנים של בדיקה מוגברת של חברות ופעולות לסטנדרטיזציה של מסגרות דיווח וולונטריות. חוקים אלו אף עשויים להשפיע על הסדרת התחום על ידי רשות ניירות הערך בארצות הברית (SEC) אשר בחודשים האחרונים עומלת על כתיבת חוקים והוצאת הנחיות מחייבות בנושא.

⇐ לקריאה נוספת אודות חוקי הגילוי החדשים בקליפורניה >> לחצו כאן

 

10. השקת Nasdaq Metrio

Nasdaq הכריזה על השקת Nasdaq Metrio, פלטפורמה לניהול ודיווח נתוני קיימות. באמצעות הפלטפורמה חברות יוכלו לאסוף מידע, למדוד ולדווח על נתוני הקיימות בחברה וכן לספק בשקיפות מידע אודות ניהול תחום הקיימות עבור משקיעים, סוכנויות דירוג, רואי חשבון ובעלי עניין אחרים.

מר נלסון גריגס, בכיר נאסד"ק, אמר: "אנו מחויבים לעמוד בצרכים הנוכחיים והעתידיים של תאגידים ומשקיעים כדי לעזור ללקוחות להשיג את התשואה עבור השקעותיהם ביוזמות מקיימות ואסטרטגיות השקעה בעלות אימפקט. הלקוחות שלנו מצפים מאיתנו לסיוע בפיתוח פתרונות מבוססי שוק ומונעי ביקוש כדי לנווט טוב יותר את מערכת ההשקעות המתפתחת".

⇐ לקריאה נוספת אודות השקת פלטפורמת דיווח נתוני קיימות ב- Nasdaq >> לחצו כאן

 

11. מינוי ראש תחום קיימות בקבוצת LEGO

אנט סטוב (Annette Stube) מונתה לראש תחום קיימות בקבוצת LEGO ובתפקידה עתידה להוביל את חזון ואסטרטגיית הקיימות הסביבתית של הקבוצה, תוך עבודה עם צוותים שונים ברחבי החברה על מנת להגיע ליעדי הקיימות של הקבוצה. המינוי הגיע בעקבות שורה של התחייבויות שהכריזה הקבוצה לאחרונה, כולל התחייבות להגיע לאפס פליטות (Net Zero) עד שנת 2050 וכן השקעה של מעל ל-1.4 מיליארד דולר ביוזמות סביבתיות ומקיימות בשלוש שנים הקרובות. מינוי זה מדגים את החשיבות הגוברת של תחום ה-ESG וניהול קיימות בתאגידי ענק והצורך הגובר במנהלים ייעודים ומקצועיים לתחום.

⇐ לקריאה נוספת אודות מינוי ראש תחום קיימות בקבוצת LEGO >> לחצו כאן

למשרדנו מומחיות רבה בליווי שוטף וייעוץ לתאגידים, לרבות בתחום ה-ESG. נשמח לעמוד לרשותכם בכל סוגיה בתחומים אלו, וכן בכל שאלה או הבהרה.

חפשו לפי +