מרכז מדיה

מסלול סיוע לתעשייה בהפחתת פליטות באמצעות לכידה וטיפול בגזי חממה

28 נובמבר 2024

השבוע פורסמה באתר משרד הכלכלה והתעשייה הוראת מנכ"ל נוספת שמספרה 4.80, העוסקת במסלול סיוע לתעשייה בהפחתת פליטות באמצעות לכידה וטיפול בגזי חממה (להלן בהתאמה: מסלול הסיוע בהפחתת פליטות והוראת מנכ"ל 4.80), זאת לאחר שכבר פורסמה הוראת מנכ"ל 4.79 בעניין מסלול סיוע לתעשייה להסתגלות לאור העלייה במס הבלו – "מס פחמן" שבעניינו פרסמנו עדכון לקוחות לפני מספר ימים (להלן: מסלול הסיוע להסתגלות), שניהם פורסמו על רקע אישורו של המנגנון למיסוי פליטות גזי חממה ומזהמים מקומיים במליאת הכנסת ביום 30.9.2024, כמפורט להלן (להלן: מס הפחמן).

כפי שעדכנו אתכם לאחרונה בעניין מסלול הסיוע להסתגלות וקודם לכן בינואר 2024 ובספטמבר 2024, מס הפחמן עתיד להיכנס לתוקף ביום 1.1.2025, בהתאם להחלטת הממשלה 1261, באמצעות תיקון צו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004, החל על יצרני הדלק, וצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 החל בהתאמה על יבואני דלק. במסגרת המנגנון, תבוצע העלאה של שיעורי הבלו ומס הקנייה לפי סוג הדלק במתווה מדורג, החל משנת 2025 עד לתחילת שנת 2030, כאשר בשנת 2030 שיעורי המס האמורים יפנימו באופן מלא את העלות החיצונית הנובעת מצריכתם של הדלקים.

מסלול הסיוע בהפחתת פליטות, אשר בדומה למסלול ההסתגלות, פותח בשיתוף משרדי הממשלה הרלבנטיים, נועד לספק סיוע נוסף על מסלול הסיוע להסתגלות, אך זאת, רק למפעלים שיבצעו לכידה וטיפול בגזי החממה.

כלומר, לצד מס הפחמן שמעודד הפחתת צריכת דלקים ישנם שני מסלולים מקבילים ומשלימים: א. מסלול סיוע להסתגלות המבוסס אך ורק על כמות הדלקים שבשימוש, ויאפשר לתעשיינים להתרגל למצב החדש של מחירי דלקים שמגולם בהם מס פחמן; ב. מסלול הסיוע בהפחתת פליטות שמטרתו לעודד מפעלים הצורכים דלקים להתקין אמצעים טכנולוגיים שיביאו ללכידה וטיפול בגזי חממה באופן שיביא להפחתת פליטות המפעל.

הוראת מנכ"ל 4.80 קובעת תנאי סף להגשת בקשה לסיוע בהפחתת פליטות, בין היתר בהתבסס על היקף השימוש בדלקים במפעל, ומדגישה כי גם מפעל המייצר חשמל עשוי להיות זכאי לסיוע בהפחתת פליטות. כן נקבעה נוסחה לחישוב סכום הסיוע עבור כל שנת סיוע, שיחושב על בסיס כמות הפחמן (לרבות שווה ערך פחמן) שטופל לאחר שהופחתו ממנו דליפות פחמן, וכן לפי שיעור מס הפחמן לגז טבעי באותה שנה, ללא תלות בסוג הדלק בו משתמש המפעל בפועל.

בנוסף, נקבעו בהוראת מנכ"ל 4.80 (בסעיף 7) התנאים בהם נדרש הפרויקט ללכידת הפליטות לעמוד על מנת להקים זכאות לסיוע, לרבות תנאים לעניין המתודולוגיה לכימות הפחמן המעורב בכל שלב בפרויקט (לכידה, ניקוי, העברה, אחסון וטיפול), תנאים לעניין עמידה בדרישות רגולטוריות רלבנטיות ולעניין הקמה, תחזוקה ויישום של תכנית ניטור. הסעיף מתייחס גם לפעולות אשר לא יוכרו במסגרת המסלול.

עוד קובעת הוראת מנכ"ל 4.80 (בסעיף 6.4), כי מפעלים אשר יציגו אסמכתאות לכך שבתחום פעילותם קיים סיכון לזליגת פחמן מישראל, כלומר קיימים יצרנים מתחרים במדינות בהן לא קיים מס פחמן אשר תוצרתם יכולה להיות מיובאת לישראל, עשויים להיות זכאים לתוספת 2% לסכום הסיוע.

לפי הוראת מנכ"ל 4.80, הסיוע בהפחתת פליטות יחושב עבור כל שנה בנפרד, המענק יינתן לתקופה מרבית של חמש שנים עד לסוף 2030 (בשונה ממסלול הסיוע להסתגלות, מכוחו ניתן לקבל סיוע של עד שש שנים), ובכל מקרה גובה הסיוע לא יעלה על סכום מס הבלו ששילמה החברה באותה שנה.

חשוב להדגיש כי חברה רשאית לקבל את שני המענקים במקביל: מענק אחד במסגרת מסלול ההסתגלות ומענק נוסף במסגרת מסלול הסיוע בהפחתת פליטות. עם זאת, לא ניתן לקבל מענק במסלול הסיוע בהפחתת פליטות ככל שהתקבל מענק נוסף מכל גורם ממשלתי עבור הוצאות בגין אותו פרויקט של לכידת גזי חממה.

עוד מפורט בהוראת מנכ"ל 4.80 הליך הגשת הבקשה לסיוע ואישורה על ידי ועדה ייעודית שחבריה יהיו נציגים של משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה ונציגי הרשות להשקעות. כן נקבע מנגנון השגה על החלטות הועדה.

לפי הפרסום באתר משרד הכלכלה והתעשייה, ובדומה למסלול הסיוע להסתגלות, תהיה אפשרות להגיש בקשות לסיוע בהפחתת פליטות החל מיום 19.12.2024, בליווי תכנית פרויקט מפורטת עבור שנת 2025 (אשר עשויה להיות רלבנטית גם לפרויקטים קיימים העתידים להמשיך פעילותם בשנת 2025). סדר הדיון בבקשות בוועדה ייקבע בהתאם להיקף הפליטות שצפוי להיות מופחת במהלך תקופת הסיוע המבוקשת. כלומר, ככל שמבקש מסוים צפוי להפחית יותר פליטות, כך תידון בקשתו מוקדם יותר.

המועד האחרון להגשת שאלות על מסלול הסיוע הינו ביום 5.12.2024.

לעיון בפרסום המלא באתר משרד הכלכלה והתעשייה הכולל את הוראת מנכ"ל 4.80 המלאה על נספחיה >> לחצו כאן.

 

אנו לרשותכם לסיוע בהגשת הערות על מסלול הסיוע בהפחתת פליטות וסיוע בהכנת התוכנית ובחירת המתודולוגיה, וכן לשאלות והבהרות בנושא.

כמו כן, אנו לרשותכם בבחינת המשמעויות של קבלת מענק לפי מסלולי סיוע אלה והשפעתם על תשלומי מס פחמן בכניסה לאירופה (CBAM), וכן על אסטרטגיה פחמנית בשוק הסחר הגלובלי בפחמן (Carbon Market).

האמור לעיל נועד להציג את עיקרי הדברים ואינו בבחינת חוות דעת או ייעוץ משפטי.

 

בתקווה לימים שקטים,

מחלקת איכות הסביבה ושינוי אקלים, הרצוג פוקס נאמן

חפשו לפי +