הרצוג פוקס ונעמן, קישור לדף הבית

רפורמה בתקינה- "לא עוצרים בנמל"

מרכז מדיה

רפורמה בתקינה- "לא עוצרים בנמל"

1 יולי 2024

לקוחות ועמיתים יקרים,

היום, ה-1 ביולי, 2024, נכנסת לתוקף רפורמת "לא עוצרים בנמל", במסגרתה תוקנה פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט – 1979 ("הפקודה"). התיקון לפקודה פורסם ברשומות ביום 17 בינואר, 2024, כאשר חלק מהתיקונים נכנסו לתוקף בעת הפרסום ברשומות, ורובם ייכנסו לתוקף  ב-1 ביולי, 2024. לעדכון הלקוחות שלנו המפרט את התיקונים לפקודה לחצו כאן.

השינוי הבולט של הרפורמה קובע שניתן לייבא לישראל מוצרים רבים החייבים בהתאמה לתקן רשמי, ללא דרישה להגשת בקשה ליבוא טובין, אלא באמצעות הקלדת קודי פטור במערכת שער עולמי (שפותחו על ידי משרד הכלכלה ומינהל המכס) על ידי סוכן המכס (קוד 60- עבור טובין מקבוצות יבוא 2 או 3, קוד 61- עבור טובין המיועדים ליצוא וקוד 62 עבור טובין המיועדים למחקר ופיתוח, וקוד 63 המצוי עדיין בפיתוח עבור תקן לא חל (חלף אישור תל"ח) המיועד לטובין בקבוצות 2 או 3) . הקלדה כאמור מהווה הצהרה של היבואן על עמידה בחוקיות היבוא. זאת, מבלי לגרוע מהחובה לשמור הצהרת יבואן ותיק מוצר עם כל המסמכים הדרושים ביחס לטובין.

בנוסף, כחלק מהרפורמה עודכנו והותאמו הנחיות והוראות הממונה על התקינה לעניין יבוא טובין שחל עליהם תקן רשמי (בהם ניתן לצפות כאן) והנחיות והוראות הממונה על התקינה לעניין בקרת משלוחים מיובאים (בהם ניתן לצפות כאן). גם, צו יבוא חופשי, התשע"ד-2014 תוקן ביום 18 ביוני, 2024 כך שישקף את הדין הקיים (לפרסום ברשומות לחצו כאן).

זאת ועוד, נקבע כי לא ניתן להגיש בקשה לפטור לפי סעיף 2(ג)(2) לטובין מיובא שחל עליו תקן רשמי השייך לקבוצת יבוא 2 או 3, מפני שכבר לא נדרש אישור רגולטורי לטובין אלו, והוראת מנכ"ל 2.6 תתוקן בהתאם. בנוסף, הממונה על התקינה פרסם הודעה על הוראת מעבר שתקפה מיום 1 ביולי, 2024 ועד ליום 31 באוגוסט, 2024, לפיה  לעניין טובין שערב השקת הרפורמה היו זכאים לפטור מהצגת מסמכים ביבוא על פי הוראת מנכ"ל 2.6 – ככל שבמסגרת בקרה ביבוא או בשווקים, יציג יבואן את המסמכים שהגיש במסגרת הפטור, ככלל לא תבוצע בקרת תיק מוצר וככל שהממונה על התקינה ימצא כי יש לבצע פיקוח ואכיפה לגבי הטובין, תבוצע בדיקת המצרך.

על מנת להקל על ציבור היבואנים, משרד הכלכלה מפעיל מוקד מיוחד לפניות יבואנים בנושא הרפורמה וכן אפשרות להגיש טופס פנייה מקוון (לפרטים נוספים לחצו כאן). כמו כן, מינהל התקינה פרסם תשובות לשאלות יבואנים שעלו בקשר לרפורמה (לחצו כאן).

נשוב ונזכיר את החשיבות בהכנת נוהל אכיפה פנימי שיסייע בעמידה בהוראות הדין ויסייע להתמודד במקרה של הפרה, כמו גם, את חשיבות ההקפדה על שמירת ההצהרות הנדרשות ותיקי המוצר. נשמח כמובן ללוות ולסייע בהכנת נוהל כאמור.

 

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או הבהרה בנושא.

בברכה,

הרצוג פוקס ונאמן

חפשו לפי +