מרכז מדיה

פסיקה חדשה איסור אפלית עובדים בגין משקל

14 מרץ 2024

פסיקה חדשה: איסור הפליה על רקע משקל

1.לאחרונה ניתן פסק דין חדש של בית הדין הארצי לעבודה, שעסק לראשונה בשאלת איסור ההפליה עקב משקל. בפסק הדין [ע"ע (ארצי) 34220-10-21 ליפלס – ההתאחדות לכדורגל בישראל (ניתן ביום 21.2.2024)], הכיר בית הדין בקיומה של עילת הפליה על רקע משקל, מכוח חובת תום הלב המוטלת על המעסיק.

2. במקרה שנדון, הועסק העובד כעוזר שופט בהתאחדות לכדורגל. העובד טען כי החלטת ההתאחדות לגרוע אותו משיפוט במשחקי הליגות הבכירות, ולשבצו במשחקי ליגות נמוכות בלבד, מוכתמת בהפליה על רקע משקלו.

3. בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע דחה את תביעתו של העובד ופסק כי גריעתו משיפוט בליגות הבכירות נעשתה משיקולים ענייניים בלבד.

4. בית הדין הארצי התערב בקביעתו של בית הדין האזורי ובמסקנותיו לעניין זה. במסגרת פסק הדין בערעור, ניתח בית הדין הארצי את מכלול הראיות והגיע למסקנה לפיה החלטת ההתאחדות נבעה, במידה משמעותית, ממשקלו של המערער ולא רק משיקולים מקצועיים.

5. בית הדין הארצי הגיע למסקנה, לפיה ראיות רבות הצביעו על כך שלאורך התקופה בה שפט העובד בליגות הבכירות, היה משקלו והשלכותיו של המשקל על נראותו נושא לשיח בינו לבין גורמים שונים בהתאחדות. במסגרת זאת אף הובהר לעובד באופן מפורש, כמה פעמים, שאם לא יפחית ממשקלו מעמדו ייפגע.

6. בפסק הדין התייחס בית הדין הארצי לכך שלמרות קיומם של מחקרים המלמדים על תופעה של הפליה על רקע משקל, המחוקק טרם הסדיר התייחסותו להפליה מסוג זה, ועילת הפליה על רקע משקל אינה מנויה בין העילות הקבועות בסעיף 2(א) לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988. על שולחן הכנסת אמנם הונחו לאורך השנים מספר הצעות חוק בעניין, אך הן לא קודמו.

7. חרף העדר ההסדרה בחקיקה, נקבע בפסק הדין כי שקילתו של קריטריון המשקל מהווה שיקול זר בין השיקולים הנשקלים על ידי המעסיק, ועל כן זכאי העובד לפיצוי בגין הפרת חובת תום הלב.

8. בית הדין הארצי נמנע מלהכריע האם קריטריון המשקל מהווה הפליה אסורה לפי חוק שוויון הזדמנויות העבודה, שכן קביעה שכזו עשויה להשליך על נטלי ההוכחה בתביעות הפליה. עם זאת, הדגיש בית הדין כי רשימת העילות בחוק אינה מהווה "רשימה סגורה".

9. נוכח קביעות ומסקנות אלה, נפסק כי על ההתאחדות לפצות את העובד ולשלם לו סכום של 40,000 ש"ח בגין הפרת חובת תום הלב.

10. פסיקת בית הדין הארצי מרחיבה את עילות ההפליה ומלמדת על נכונותו של בית הדין להכיר בטעמים שונים שיכולים לבסס טענת הפליה, וזאת מעבר לעילות ההפליה ה"קלאסיות".

 

 

נמשיך לעדכן ולעמוד לרשותכם,

מחלקת דיני עבודה

הרצוג פוקס נאמן

חפשו לפי +