מרכז מדיה

פיתוח שוק הכסף

29 יולי 2024

לקוחות יקרות ויקרים,

 

בשנה האחרונה היינו עדים ליוזמה חדשה של רשות ניירות ערך ("הרשות") שעניינה "פיתוח שוק הכסף" השמה למטרה להגביר את הנגישות אל "שוק הכסף" ואת חשיפת הציבור אל מגוון המוצרים הקיימים בו, כגון קרנות כספיות (לכלל העדכונים בנושא פיתוח שוק הכסף ולמידע נוסף בנושא זה לחצו כאן).

כעת אנו מבקשים לעדכנכם כי ביום 18 ביולי 2024 פרסמה הרשות טיוטות הוראות וכללים להשלמת אסדרת חקיקת שוק הכסף להערות ציבור.

תשומת ליבכם כי הערות בקשר עם שתי ההצעות ניתן להעביר עד ליום 01 באוגוסט 2024.

 

1. טיוטות הוראות וכללים לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה – 1995 ("חוק הייעוץ").

 

א) פיתוח שוק הכסף – הצעה לטיוטת הוראה בדבר יעוץ השקעות או שיווק השקעות בנוגע לקרן כספית – טיוטה שניה

ההוראה מהווה אסדרה משלימה לתיקון חוק הייעוץ בהתאם לסמכויות שהוקנו לרשות ביחס לחובותיהם של נותני שירות בקרן כספית, בעניינים של גילוי ללקוח על אודות מאפייני הקרן הכספית ושוק הכסף ושל חובות הדיווח לרשות, לרבות דוחות מידיים ודוחות רבעוניים.

ההוראה החדשה מציעה נוסח מעודכן ומצומצם יותר ל"שוק הכסף"  כ"קרנות כספיות, פיקדונות מק"מ אשר מועד הפדיון שלהם קצר משנה". כמו כן, ההוראה החדשה מוסיפה חובות גילוי מאפייני הקרן הכספית ושוק הכסף על נותן השירות הכספי (שם הקרן, מטבע הקרן, דמי ניהול  מועדי יצירה ופדיון ועוד). בנוסף, כוללת הוראה זו התייחסות לתאגידים בנקאיים אשר יעסקו בייעוץ השקעות לגבי קרן כספית באמצעות מועסקים על ידם שאינם בעלי רישיון. בהקשר זה, קובעת ההוראה החדשה כי המוסר מידע ללקוח בנוגע לפיקדון בנקאי, יציין את חלופת ההשקעה בקרנות כספיות ויפנה אותו, לכל הפחות, לרשימת הקרנות הכספיות באתר או אפליקציית התאגיד הבנקאי. עוד, מחילה ההוראה החדשה חובת דיווח דוחות רבעוניים לרשות אודות מספר לקוחות נותן השירות בקרן כספית, מספר ההפניות של לקוחות ומספר המועסקים מטעם נותן השירות בקרן כספית העוסקים בייעוץ או בשיווק של קרן כספית.

לעיון בטיוטת ההוראה המלאה לחצו כאן.

ב) פיתוח שוק הכסף – הצעה לכללים בנושא הודעה של עוסק בלא רישיון על כוונתו לעסוק בייעוץ השקעות או בשיווק השקעות לגבי קרן כספית

טיוטת הכללים המוצעת עוסקת בפרטי ההודעה שעוסק ללא רישיון נדרש למסור לרשות בעניין כוונתו לעסוק בייעוץ השקעות או בשיווק השקעות לגבי קרן כספית, הכוללים האם יעסוק בייעוץ או השיווק השקעות, שם החברה ומספרה דרכה יעסוק בייעוץ או בשיווק קרנות כספיות ברשם החברות, וכן פרטים אישיים של העוסק. כמו כן, כוללת טיוטת הכללים את אופן הגשת ההודעה. במסגרת טיוטת הכללים המוצעת, מוצע לקבוע כי על העוסק בלא רישיון להודיע לרשות אם חדל מעיסוקו זה או אם חל שינוי בפרטיו.

לעיון בטיוטת ההוראה המלאה לחצו כאן.

תשומת הלב לכך שטיוטה זו מחילה על העוסקים בלא רישיון לדווח לרשות על עצם כוונתם לעסוק בייעוץ השקעות או בשיווק השקעות לגבי קרן כספית, לפני תחילת העיסוק כאמור.

ג) פיתוח שוק הכסף – הצעה לכללים בנושא הסדרים למניעת ניגוד עניינים בעיסוק ביעוץ השקעות או שיווק השקעות בקרן כספית

הכללים המוצעים קובעים כי על נותן שירות בקרן כספית לקיים הסדרי ניגוד עניינים אשר יבטיחו כי הזיקה שיש לנותן השירות לקרן כספית, בין אם בשל תמורה ובין אם בשל קשרים מבניים, לא תפגע בטובת הלקוח ולא תוביל להטיה בהצגת הקרנות הכספיות או להטעיה של הלקוח. לצורך כך יהיה על נותן השירות בקרן הכספית לקבוע נהלים ולקיים בקרות שתכליתן לוודא כי אכן הזיקה אינה פוגעת הלכה למעשה בטובת הלקוח. במסגרת ההוראה נבחנו שלוש חלופות בשאלת הסדרי התמורה לנותן השירות בעל זיקה לקרן הכספית: 1) לא לקבוע הסדרי תמורה ולאמץ עיקרון למניעת ניגוד עניינים; 2) קביעה כי תמורה שיגבה נותן שירות בקרן כספית לא תשנה עקב כך שהיא נגבית ממנהלי קרנות שונים או מחברי בורסה שונים ו-3) קביעה רגולטורית מהו שיעור העמלה המרבי שמנהל קרן או חברה בורסה רשאים לשלם לנותן שירות בקרן כספית, תוך שהרשות בחרה בחלופה מספר 1 כחלופה העדיפה

לעיון בטיוטת ההוראה המלאה לחצו כאן.

תנאים אלו, אשר פורטו בנוסחה הראשון של "הצעה לטיוטת הוראה בדבר יעוץ השקעות או שיווק השקעות בנוגע לקרן כספית" מובאים כהוראה נפרדת זו. אנו למדים מכך על החשיבות הרבה שנותנת הרשות לשאלת התגמול של נותן השירות למול טובת הלקוח, תוך רצונה לאזן בין יצירת תמריץ חיובי וערך כלכלי לכניסת גורמים מפוקחים חדשים לשיווק קרנות כספיות, לבין צמצום ניגוד העניינים מול הלקוח.

 

2. טיוטות הוראות וכללים לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות, השתנ"ד – 1994 ("חוק השקעות משותפות בנאמנות")

 

א) פיתוח שוק הכסף – הצעה לטיוטת הוראה למנהלי הקרנות והנאמנים בדבר תנאים שיחולו ביחס לקרן כספית – טיוטה שניה

במסגרת טיוטת ההוראה, הרשות מציעה לקבוע כללים לעניין (1) נכסים שמותר לקנות ולהחזיק בקרן כספית, תנאים להחזקתם ושיעורים מרביים להחזקה; (2) חישוב ופרסום מחירים; (3) תנאים לעניין הצגת תשואה ותשואה צפויה; (4) עסקאות מכר חוזר; (5) דיווחים; (6) דוח שנתי; (7) וכן פרסום וסיווג של קרנות ביחס למנהל קרן, אדם השולט בו או חברה בשליטה של אדם כאמור.

לעיון בטיוטת ההוראה המלאה לחצו כאן.

טיוטת הוראה זו מחילה חובת פרסום אומדן לתשואה הצפויה להתקבל בקרן, זאת, בשונה מקרנות נזילות יומיות.

ב) הצעה לטיוטת הוראה למנהלי הקרנות והנאמנים בדבר חישוב תשואה

במסגרת חוק קרנות כספיות תוקן סעיף 73(ב) לחוק השקעות משותפות בנאמנות שאוסר על מנהל קרן, אדם השולט בו או חברה בשליטה של אדם כאמור, לפרסם או לגרום לפרסום של תשואה שהשיגה קרן פתוחה או קרן סל, אלא לפי נוסחה שקבע שר האותר ולתקופה שקבע, כך שהרשות תהא רשאית לקבוע את הנוסחה והתקופה האמורות חלף שר האוצר. בהתאם, קובעת ההוראה המוצעת את אותם כללים בדבר נוסחת חישוב תשואה ותקופות פקסום תשואה שהיו קבועים בתקנות חישוב תשואה.

לעיון בטיוטת ההוראה המלאה לחצו כאן.

תשומת הלב לכך שהוראה זו משווה את מצבן של קרנות כספיות לאלו של קרן פתוחה או קרן סל ביחס לעמידה בכללי פרסום תשואה. יחד עם זאת, הכללים עצמם אשר יחולו יהיו בשיקול דעת הרשות, חלף אלו הקבועים בתקנות השקעות משותפות בנאמנות (חישוב תשואה), תשנ"ה-1995.

ג) פיתוח שוק הכסף – הצעה לכללים בנושא הוראות ליצירה ופדיון יחידות של קרן מועדים קבועים, גילוי פרטי תשקיף של קרן כספית ופרטים נוספים שיש להציג לגבי קרן כספית

ההוראה המוצעת מבקשת להסדיר את הכללים שקבעה הרשות לעניין פרטי גילוי בתשקיף של קרן כספית, פרטי גילוי בהזמנות לרכישה, הוראות לפדיון שיש לאפשר הגשתן למפיץ בתקופה שבין מועדים קבועים והעברת אינדיקציות בקשר אליהן למנהל הקרן, וכן פרטים נוספים שעל אדם לגלות בפרסום של קרן כספית לפי סעיף 73(ג1) לחוק השקעות משותפות בנאמנות שעניינו אופן הפרסום של מחירי יחידה או מחירי פדיון יחידה של כל הקרנות או של מרביתן, או של תשואותיהן.

לעיון בטיוטת ההוראה המלאה לחצו כאן.

 

האמור בהצעות שלעיל עשוי ליצור הזדמנויות רבות בתחום שוק הכסף ועבור נותני שירותים נלווים בתחום זה, תוך הסדרת הפעילות והחלת כללים הנוגעים לדיווח ובקרה.

יחידת רגולציית ניירות ערך ושוקי הון מלווה, בין היתר, גופים הפועלים בכפוף לחוק השקעות משותפות בנאמנות, חברות בעלות רישיון מכוח חוק הייעוץ וכן גופים המבקשים לפעול בכפוף לפטורים המופיעים בחוק זה. הנכם מוזמנים לעמוד אתנו בקשר על מנת לדון בהערות ובתגובות אפשריות ולרכזן לצורך העברתן לרשות.

 

בברכה,

רגולציית שוקי הון וניירות ערך,

מחלקת בנקאות ומימון

הרצוג פוקס נאמן

חפשו לפי +