מס ערך מוסף לקראת 2025 – מעבר ל-18%, חשבוניות ישראל, והצעות החקיקה בעניין קרנות השקעה, ביטול איחודי עוסקים ועוד

מרכז מדיה

מס ערך מוסף לקראת 2025 – מעבר ל-18%, חשבוניות ישראל, והצעות החקיקה בעניין קרנות השקעה, ביטול איחודי עוסקים ועוד

15 דצמבר 2024

לקוחות וידידים נכבדים,

נבקש להביא לידיעתכם את החידושים בתחום מס ערך מוסף אשר יכנסו לתוקף בתאריך 1.1.2025.

 

  • עליית שיעור המע"מ ל- 18%

החל מיום 1.1.2025, שיעור המע"מ בישראל יעלה באחוז אחד מ- 17% ל- 18%. בהתאם לכך גם שיעור מס השכר ורווח המשולמים על ידי מוסדות כספיים יעלה באחוז אחד מ- 17% ל- 18%.

יצוין כי מס השכר המוטל על מלכ"רים יוותר בעינו. להוראת הפרשנות שפורסמה על ידי רשות המיסים בעניין העלאת שיעור המע"מ ל-18% לחצו כאן.

 

  • "רפורמת חשבוניות ישראל"- הורדת סכום העסקה הנדרש לקבלת מספר הקצאה מ- 25,000 ש"ח ל- 20,000 ₪.
  1. החל מיום 1.1.2025, עוסקים יחויבו לקבל ולציין את מספר הקצאה בחשבוניות מס שסכומן ללא מע"מ עולה על 20,000 ₪ (יובהר כי מדובר בחשבוניות מס שמועד החיוב שלהן הוא החל מיום 1.1.2025). נזכיר כי בשנת 2024, עוסקים נדרשו לפנות לקבלת מספרי הקצאה כאשר סכום חשבונית המס ללא מע"מ עלה על סך של 25,000 ₪.
  1. בשנת 2024, רשות המסים הייתה מחויבת להעניק מספר הקצאה עבור כל דורש, אולם החל מיום 1.1.2025, רשות המסים תהיה רשאית לסרב לבקשה להקצות מספר לחשבוניות מס, אם יש חשש שהחשבונית תוצא שלא כדין. במקרה כזה של סירוב להקצאת מספר הקצאה, העוסק רשאי לפעול באחת מהדרכים הבאות: (1) למשוך את הבקשה להקצאת חשבונית;(2) להעביר את החבות במס לקונה (על ידי הנפקת חשבונית עצמית על ידי הקונה); (3) להוציא את החשבונית ללא מספר הקצאה (במקרה זה החשבונית לא תותר בניכוי אצל הקונה); (4) לגשת להליך שימוע. במסגרת הליך השימוע העוסק רשאי להשמיע טענותיו בפני המנהל תוך שני ימי עסקים מיום שקיבל את הודעת הסירוב. המנהל יתן החלטתו בעניין השימוע תוך יום עסקים אחד משמיעת הטענות. על החלטה זו של המנהל העוסק יהיה רשאי לערער בהליך השגה (על תוצאות הליך השגה ניתן לערער לבית המשפט המחוזי).
  1. לגבי עסקאות החייבות דיווח על בסיס מזומן, עוסק יהיה רשאי לבקש מרשות המסים "אישור הקצאה" (אישור עקרוני לקבלה עתידית של מספר הקצאה) עבור מסמך מקדים לחשבונית מס, מסוג חשבון עסקה/ פרופורמה. יש לציין על גבי המסמך המקדים כי "אישור ההקצאה" אינו מספר הקצאה ולא ניתן לקזז באמצעותו את מס התשומות.
  1. יצוין כי גם מוסד כספי ומלכ"ר הרוכשים מקרקעין בעסקת אקראי או משביחים אותם, נדרשים לבקש מספר הקצאה על מנת שיוכלו בעתיד, היה וימכרו את המקרקעין, לנכות מהמס שיהיו חייבים בו את מס התשומות ששולם בשל רכישת המקרקעין והשבחתם בהתאם להוראות סעיף 43א לחוק מע"מ.

לקריאת הוראת הביצוע החדשה לחצו כאן, לקריאת הגרסה המעודכנת של ההנחיות ליצרני תוכנה לחצו כאן.

 יודגש כי במסגרת התוכנית הכלכלית לשנת 2025 שתובא להלן מוצע להפחית את הסכום האמור מ-20,000 ₪ ל-5,000 ₪.

 

  • להלן סקירת עיקרי השינויים המוצעים בחוק מע"מ במסגרת הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2025), התשפ"ה-2024 (להלן: "התוכנית הכלכלית"):

הרינו להביא לידיעתכם את עיקרי השינויים המוצעים בחוק מע"מ במסגרת התוכנית הכלכלית:

  1. קרנות השקעה– במטרה להעניק למגזר העסקי בישראל את האפשרות למשוך השקעות לישראל בתנאי תחרות טובים יותר ובכך לעודד את ענף ההיטק וצמיחת המשק הישראלי , מוצע לתקן את חוק מע"מ ולקבוע כי בגין שירותי ניהול הניתנים לקרן בה משקיעים תושבי חוץ, יחול על תמורה המתקבלת מאת תושבי חוץ בגין שירותי הניהול לקרן מע"מ בשיעור אפס. (יצוין כי הסדר זה מיושם על ידי רשות המיסים כיום במסגרת מסלול ירוק לקרנות הון סיכון העומדות בתנאים שנקבעו על ידי רשות המיסים). בנוסף מוצע לקבוע כי על דמי הצלחה המתקבלים בידי שותף מנהל בקרן השקעות, בשל השקעה בנכס פיננסי יחול פטור ממע"מ. יצוין כי עד היום רשות המיסים נמנעה מלהכריע בסוגיה זו וביקשה לבחון כל מקרה לגופו.
  1. ביטול הסדר איחוד העוסקים- מוצע לבטל את הסדר איחודי העוסקים כך שחברות לא תוכלנה להירשם יותר יחד לעניין מע"מ ולהגיש דוח תקופתי אחד מאוחד על כל עסקאותיהם.
  1. אכיפת החוק לצמצום השימוש במזומן– מוצע שלא להתיר בניכוי את מס התשומות הנובע מחשבונית אם קיים יסוד סביר להניח כי התשלום עבורה בוצע תוך הפרה של הוראות החוק לצמצום השימוש במזומן, כלומר התמורה שולמה במזומן בסכום העולה על הרף הקבוע בחוק. יצוין כי נכון להיום מדובר על סכום של 6,000 ₪ בין עוסקים וסכום של 15,000 ₪ בין אנשים פרטיים (למעט עסקה כאמור לשם רכישת רכב שכן במקרה זה הסכום שיותר לתשלום במזומן הוא 50,000 ₪).
  1. הקדמת מתווה מודל חשבוניות ישראל– כאמור לעיל, מוצע לבטל את מנגנון הירידה ההדרגתי בסכום המצריך מספר הקצאה כך שיעמוד בשנת 2025 על 5,000 ₪ (ולא על 20,000 כפי שחוקק). בהצעת החוק המקורית הוקנתה לשר האוצר הסמכות להאריך או לשנות את הסעיף בצווים, כעת לאור ההצעה ליישם את המודל במלואו אין עוד צורך בסעיף המקנה לשר האוצר זכות זו כך שבמסגרת האמור מוצע לבטל את הסעיף הנ"ל בחוק.
  1. דיגיטציה של חשבוניות ודיווחים למערכת המס

חשבונית I מקוונות- על פי ההצעה תחול חובה על עוסקים ישראלים המקיימים עסקים עם לקוחות באזור (כהגדרתו בחוק מע"מ) ובשטחי עזה ויריחו להנפיק חשבונית I באופן מקוון ולשלול את האפשרות להוציא חשבונית I באופן שאינו מקוון, למעט עוסקים שקיבלו היתר להוציא חשבוניות רגילות.

חובת דיווח מפורט– במסגרת התוכנית הכלכלית מוצע להחיל את חובת הדיווח המפורט החל מיום 1 בינואר 2025 על עוסקים שמחזור העסקאות שלהם עולה על חצי מיליון ש"ח. יצוין כי כיום חובה זו חלה על עוסקים שמחזור עסקאותיהם עולה על 1.5 מיליון ₪ או על 2.5 מיליון ₪ בהתאם לתנאים הקבועים בסעיף 69א(ז) לחוק מע"מ.

 

לעיון בהצעת החוק המלאה לחצו כאן.

אנו נמשיך ונעדכן בכל התפתחות שתהיה בנושא.

נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה או הבהרה שתידרש,

צוות מיסים עקיפים,

מחלקת מיסים.

חפשו לפי +