מרכז מדיה

השלכות פרקטיות של תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות על עולם העבודה

7 אוגוסט 2024

לקוחות ועמיתים יקרים,

 

ב- 5 באוגוסט 2024 אושר במליאת הכנסת תיקון מספר 13 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א – 1981 (בהתאמה: "התיקון" ו-"החוק").  התיקון כולל שינויים מהותיים בדיני הפרטיות בישראל, ומטרותיו העיקריות הינן התאמת חקיקת הפרטיות המיושנת לאתגרים העכשוויים, תוך שיפור יכולות האכיפה הנתונות לאורגנים השונים מכוח החוק, והתאמת החוק להסדרים מודרניים של הגנת מידע אישי במדינות המובילות בעולם (ובפרט הרגולציה האירופאית – ה-GDPR).

התיקון עתיד להיכנס לתוקף שנה מיום פרסומו (קרי, באוגוסט 2025). פרטים מלאים מצויים בעדכון המצורף, שהופץ על ידי המחלקה המסחרית שלנו.

 

כידוע, דיני הפרטיות משליכים על נושאים רבים בעולם העבודה. מצאנו לנכון להדגיש את ההיבטים הבאים:

 

רישום מאגרי עובדים אצל רשם מאגרי המידע – אנחנו שמחים לעדכן שלאחר כניסת התיקון לתוקף, רישום כזה כבר לא יידרש! תהא אמנם חובה חדשה להודיע לרשם מאגרי המידע על מאגרים מסוימים, אבל זו תחול רק אם המאגר כולל סוגי מידע מסוימים על 100,000 בני אדם. דרישה, שמטבע הדברים, תוציא מתחולה את מרביתם המוחלט של המעסיקים.

 

נוהל IT וניטור שימוש עובדים במערכות החברה – כפי שודאי זכור לכם, מאז תקדים איסקוב, אם מעסיק מתעתד לנטר שימוש של עובדים במערכות החברה, הכרחי שיהיה לו נוהל מקיף בנושא. בנוהלים שאנו שותפים להכנתם, אנו תמיד מציעים למנות ממונה הגנה על פרטיות, שיהיה אמון גם על יישום הנוהל ופעילות חינוך בארגון בנושא. הצעה (ישנה) זו שלנו עולה בקנה אחד גם עם המגמה העולה מהתיקון למינוי ממונה הגנה על פרטיות (על אף שהחובה החוקית למנותו תחול רק לגבי הגופים המפורטים בתיקון, כמפורט בעדכון המצורף).  אין לכם נוהל IT וניטור או אתם רוצים לוודא שנוהל קיים עולה בקנה אחד עם דרישות הדין וההמלצות המעודכנות? נשמח לסייע.

 

הרחבת חובת היידוע –  טרם התיקון, סעיף 11 לחוק קבע, כי כל פניה לאדם לקבלת מידע אישי לשם החזקתו או שימוש בו במאגר מידע, תלווה בהודעת פרטיות המפרטת, אם חלה על אותו אדם חובה חוקית למסור את המידע או שמסירת המידע תלויה ברצונו ובהסכמתו; המטרה אשר לשמה מבוקש המידע; ולמי יימסר המידע ומטרות המסירה. הבסיס החוקי הנדרש לאיסוף ועיבוד המידע האישי אודות אותו אדם הוא (ככלל) הסכמתו להודעת הפרטיות. חשוב להזכיר, כי הסכמה הינה הבסיס החוקי היחיד בישראל לאיסוף ועיבוד של מידע אישי, וכי שימוש במידע אישי ללא הסכמה עשוי לעלות כדי פגיעה בפרטיות לפי החוק. כפי שידוע לכם, ככלל, מעסיקים כפופים לחובות מוגברות כלפי עובדים, וכעת, בעקבות התיקון, הוגברה בחוק דרישת השקיפות כלפי נושאי מידע, ועל הודעת פרטיות לכלול גם את תוצאת הסירוב למסירת המידע, את שמו של בעל השליטה במאגר המידע ודרכי ההתקשרות עמו, וכן את זכויות העיון והתיקון שלו לפי החוק בקשר למידע האישי אודותיו. תשומת הלב, כי גם אם לאחר כניסת התיקון לתוקף לא יהא צורך ברישום מאגר עובדים, כל מעסיק עדיין ינהל מאגר מידע בקשר למידע האישי על כוח האדם שלו, ובהתאם מעסיקים יידרשו לתת הודעות פרטיות לעובדים בהתאם לדרישות החוק (המתוקן), ולקבל את הסכמת העובדים לאיסוף ועיבוד המידע האישי עליהם. נשמח לבחון את התאמת הודעות הפרטיות שהארגון שלכם נותן לעובדים ומועמדים לדרישות הדין המשתנות (בפרט אם נעשה אצלכם שימוש בסוגי מידע מסוימים על עובדים, כגון: מידע ביומטרי, נתוני מיקום וכיו"ב, אשר אף כפופים להנחיות ספציפיות).

 

בעדכון כללנו רק דגשים מרכזיים להשלכות התיקון על עולם העבודה. כמו תמיד, אנו זמינים לכל

יעוץ וסיוע.

בברכה,

מחלקת דיני עבודה

חפשו לפי +