מרכז מדיה

רפורמת "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל"

15 אוגוסט 2024

לקוחות ועמיתים יקרים,

 

ברצוננו להביא לידיעתכם כי לאחרונה אושרה רפורמה מקיפה ומשמעותית בתחום הייבוא, ששמה "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל". הרפורמה חלה על ארבעה ענפים שונים: תקינה, מזון, נצילות אנרגטית במוצרי חשמל ותמרוקים.

מטרת הרפורמה היא להקל על תהליכי היבוא לישראל על ידי הסרת חלק מחסמי הייבוא, פתיחת השוק בישראל לתחרות והוזלת מחירי המוצרים. הכלל הוא שכל מוצר שעומד ברגולציה אירופאית ו/או נמכר באירופה – יוכל להימכר בישראל ללא בדיקה. לצד זאת, תוגבר האכיפה של הרגולטורים בשווקים.

להלן עיקרי הרפורמה בתחומים השונים על קצה המזלג:

 

  1. הרפורמה בתקינההרפורמה בתחום התקינה צפויה להיכנס לתוקף ביום 1 בינואר, 2025, והיא מהווה המשך לרפורמת "לא עוצרים בנמל" (לעדכון הלקוחות שלנו בנושא לחצו כאן). עיקריה כלהלן:
  • המסלול האירופי– החלק העיקרי ברפורמה הוא הוספת מסלול חדש ואופציונלי, המסלול האירופי, במסגרתו ניתן לייבא, לייצר ולשווק טובין המתאימים לדרישות רגולציות או דירקטיבות אירופאיות, ללא הוכחת עמידה בדרישות. חלק מהוראות האסדרה האירופית ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2025, וחלקן מאוחר יותר, הכל כמפורט בתוספת החמישית לחוק התקנים, התשי"ג-1953 ("חוק התקנים"). האסדרה האירופית המאומצת תפורסם באתר האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשיה, באנגלית ובעברית.
  • גיור– היבואן שיבחר לייבא במסלול האירופי יידרש לסמן את הטובין בהתאם לדרישות הסימון הקבועות ברגולציות או בדירקטיבות האירופאיות, בנוסף לסימון הנדרש לפי הדין הישראלי, למעט חובות סימון שנקבעו בתקן רשמי (ככל שלא נקבע אחרת בתוספת החמישית לחוק התקנים), וכן להתאים את המוצר לרשת החשמל הנוהגת בישראל.
  • תיק מוצר– במרבית סוגי המוצרים לא תהיה חובה לשמור תעודת בדיקה בתיק המוצר, אך היבואן יידרש לשמור בתיק המוצר הצהרה לפיה: (1) לא ידוע לו על ליקוי בטובין, (2) לא ידוע לו על אי תאימות הטובין לאסדרה האירופית המאומצת ו-(3) הוא מתחייב לעקוב באופן שוטף אחר פרסומים בדבר הטובין, לפעול בהתאם להוראות/התראות בפרסומים ולדווח לממונה על התקינה.
  • החרגות– חלק זה של הרפורמה לא יחול על מוצרי מזון, רכב מנועי, וכל מצרך או תהליך עבודה שחל עליו תקן רשמי שעניינו בטיחות אש, למעט ציוד כיבוי מיטלטל שאינו מחובר חיבור של קבע למקרקעין או לבניין, חומרי כיבוי וגלאי עשן עצמאי. ישנם מוצרים שעדיין יידרשו לעמוד בדרישות חקיקה ישראלית, כמפורט בתוספת החמישית לחוק התקנים.
  • דוגמאות– נוספה גם הקלה חשובה לדוגמאות, לפיה יבואן או יצרן של דוגמאות שאינן מיועדות לשיווק והפצה לציבור, אינו נדרש לעמוד בדרישות תקינה כלשהן. הקלה זו, ומספר הקלות נוספות, נכנסו לתוקף ביום הפרסום ברשומות, והן חלות בלי קשר למסלול האירופי.

 

  1. הרפורמה במזון– הרפורמה בתחום המזון צפויה להיכנס לתוקף ביום 1 בינואר, 2025, ועיקריה כלהלן:
  • אימוץ הוראות אירופאיות חדשות– אומצו כ-20 תקנות אירופאיות (נוספות על ה-4 שאומצו בעבר) בנושאים שונים, בין היתר לעניין סימון מזון (תקנה 1169/2011), סימון גלוטן, חומרי טעם וריח, תוספי מזון, ועוד. נקבעו החרגות ותיקונים להוראות בתוספת השנייה לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015 ("חוק המזון"). לגבי הנושאים המוחרגים- תחול החקיקה המקומית. יודגש כי חובת סימון מדבקות אדומות וכפיות סוכר נותרה בעינה. בהקשר זה נקבעה תקופת מעבר של 3 שנים מיום התחילה, עם אפשרות לדחייה של עד שנתיים נוספות. יצרן או יבואן יכול להחיל על מוצר מסוים את ההוראות המאומצות (כולן או למעט הוראות הסימון) טרם סיומה של תקופת המעבר, ויידרש בדיווח.
  • הרחבת ההקלות במסלול האירופאי – נקבעה הוראת שעה לתקופה של 5 שנים, לפיה על יבואן נאות ועל יצרן מקומי בעל מערכת בקרה מקומית המחיל על המוצר את דרישות הדין האירופאיות, לא תחול חקיקה ישראלית המפורטת בתוספת ה-13 לחוק המזון, למעט החריגים בהוראות המאומצות. נקבעו גם הקלות במסמכים לגבי יבוא של מזון המשווק (ולא מיוצר) באיחוד האירופי, כמו גם בוטלו מסמכים הדורשים קשר ישיר עם יצרן המזון או עם ספק שיש לו קשר ישיר ליצרן המזון, כך שיתאפשר יבוא מקביל מספקים שונים.
  • הקלות נוספות שנכנסו לתוקף ביום הפרסום ברשומות (4 באוגוסט, 2024)– הוארכה התקופה המקסימלית של אישור מוקדם למזון רגיש מ-6 שנים ל-10 שנים. בנוסף, יבואן נאות אשר מחיל בקרה עצמית על המזון אותו מייבא, יידרש לשמור את המסמכים המוכיחים את תהליכי הבקרה העצמית, זאת במקום המצאת תעודת בדיקה או הצהרה ספציפית לאצוות משלוח.

 

  1. הרפורמה בתחום האנרגיה– עיקר הרפורמה בתחום האנרגיה צפויה להיכנס לתוקף ביום 1 בנובמבר, 2024, ועיקריה כלהלן:
  • מסלול יבוא חדש– נקבע מסלול חדש ואופציונלי, לפיו ניתן יהיה להציג מסמכים המעידים כי המוצר כלול במרשם אירופי רשמי להיבטי אנרגיה של מכשירים צורכי אנרגיה, בתוספת תווית דירוג אנרגטי המתאימה לרמת הנצילות האנרגטית של המכשיר, ככל שנדרשת תווית כאמור בדרישות חוקיות הייבוא. רשימת סוגי המכשירים במסלול זה תפורסם באתר של משרד האנרגיה והתשתיות.
  • הסרת מגבלת תוקף אישורי משרד האנרגיה– בוטלה מגבלת התוקף של שנה לאישורי משרד האנרגיה, ואישורים כאמורים יהיו תקפים כל עוד לא השתנתה דרישת הנצילות האנרגטית האירופית אשר היוותה את הבסיס למתן האישור.

 

  1. הרפורמה בתמרוקים– הרפורמה בתמרוקים צפויה להיכנס לתוקף ביום 1 בינואר, 2025, ועיקרה הוא קביעת מסלול חדש ואופציונלי – יבואן נאות, לייבוא מוצרים המשווקים בשוק האירופאי על סמך עמידה ברגולציה האירופאית. יבואן יידרש להירשם במרשם היבואנים הנאותים ולהגיש הודעה בדבר שיווק. המסלול יאפשר גם יבוא מקביל. האכיפה תתבצע בשווקים. מסלול זה יתקיים יחד עם מסלול הנוטיפיקציה, כאשר מסלול הרישיונות יחדל להתקיים ביום 31 בדצמבר, 2024. מסלול זה לא יחול על תמרוקים שמכילים רכיב ננו או שמיועדים על פי התווית: לשימוש בתינוקות וילדים (עד גיל 12), לשימוש בנשים הרות או מניקות, להחלקת השיער או להגנה מפני שמש.

 

לפרסום הרפורמה בתקינה ברשומות לחצו כאן.

לפרסום הרפורמה במזון ברשומות לחצו כאן.

לפרסום הרפורמה בחשמל ברשומות לחצו כאן.

לפרסום הרפורמה בתמרוקים ברשומות לחצו כאן.

 

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או הבהרה בנושא.

 

בברכה,

הרצוג פוקס ונאמן

חפשו לפי +