מרכז מדיה

תעודת מחלה ללא ביקור אצל רופא

23 יוני 2024

לקוחות וידידים יקרים,

בתאריך 20 ביוני 2024 פורסם תיקון לתקנות דמי מחלה (נהלים לתשלום דמי מחלה), התשל"ז-1976. התיקון מאפשר לעובדים להציג תעודת מחלה ולקבל דמי מחלה מהמעסיק מבלי לבקר אצל רופא.

עד התיקון, לצורך זכאות לתשלום דמי מחלה, היה על העובד להציג תעודת מחלה חתומה על ידי רופא. עקב העומס הרב המוטל על רופאים בקופות החולים, הנדרשים להנפיק תעודות מחלה לעובדים, נקבע במסגרת התיקון כי עובד יוכל להציג גם "תעודת מחלה קצרה", לפרק זמן של עד ארבעה ימי מחלה.

תעודת מחלה קצרה יכולה להיות מונפקת על ידי קופת חולים, מבלי שהעובד ביקר אצל רופא הקופה. לצורך הנפקת תעודת מחלה קצרה על העובד לפנות לקופת החולים ולדווח על מצב בריאותי לקוי, שאינו מאפשר לו לעבוד באופן זמני. על קופות החולים למסור למבוטחיהן הודעה בדבר התנאים והדרך לצורך הנפקת תעודת מחלה קצרה.

תעודת מחלה קצרה שאינה חתומה על ידי רופא יכולה להינתן לעובד עד ארבע פעמים בשנה (אולם ככל שמדובר במספר תעודות מחלה קצרות שהונפקו בתוך שבעה ימים רצופים יתייחסו אליהן כאל תעודה אחת); לא תינתן תעודת מחלה קצרה לפרק זמן מצטבר של יותר מעשרה ימים בשנה; ולא תינתן תעודת מחלה קצרה ככל שבשבעת הימים הרצופים שקדמו לכל יום מחלה שצוין בתעודה ניתנו לעובד תעודות מחלה קצרות בעד יותר מארבעה ימי מחלה.

תעודת מחלה קצרה יכולה להינתן גם כשהיא חתומה על ידי רופא, מבלי שהעובד ביקר אצל הרופא, ובלבד שבתוך שבעת הימים הרצופים שקדמו לכל יום מחלה שצוין בתעודה לא ניתנו לעובד תעודות מחלה קצרות בעד יותר מארבעה ימי מחלה.

במסגרת התיקון לתקנות הובהר, כי תעודות מחלה לא יכללו פרטים כלשהם לעניין מחלתו של העובד, לרבות ממצאים רפואיים. עוד הובהר, כי ביקור רופא יכול להתבצע גם בהיוועדות חזותית או בשיחת טלפון; ושחתימת רופא יכולה להתבצע גם באופן דיגיטלי.

שימו לב: התקנות בנוגע לתעודת מחלה קצרה והכרה בה יחולו מתאריך 1.9.2024. התקנות נוגעות לתשלום דמי מחלה בהתאם לחוק. ככל שמדובר בזכאות לתשלום דמי מחלה מעבר לקבוע בחוק – ההכרה בזכאות בהקשר זה נותרה בהתאם לכללים הנהוגים במקום העבודה.

אנו עומדים לרשותכם לכל שאלה והבהרה.

מחלקת דיני עבודה

הרצוג פוקס נאמן

חפשו לפי +