מבצע "עם כלביא" – מתווה פיצויים עבור נזקים עקיפים לעסקים
30 יוני 2025
בהמשך לעדכוני הלקוחות שפרסמנו ביום 26.6.2025 (לחצו כאן), ברצוננו לעדכן כי בהתאם למתווה משרד האוצר בנוגע לפיצוי עסקים בגין נזקים עקיפים (לקריאת המצגת לחצו כאן), פורסם תזכיר חוק התכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה –מבצע עם כלביא), התשפ"ה–2025 [פיצוי בשל נזקים שנגרמו במבצע עם כלביא]" (להלן :"תזכיר החוק") (לקריאת התזכיר לחצו כאן). ככל שהליך החקיקה יושלם כמתוכנן, משרד האוצר צפוי לפתוח במערכת רשות המסים את האפשרות להגשת תביעות לפיצויים החל מיום 16.7.2025.
במתווה הפיצויים הצפוי, בדומה למתווה שיושם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", עסקים אשר נגרמו להם נזקים עקיפים משמעותיים כתוצאה ממבצע "עם כלביא", בתקופה שמיום י"ז בסיוון התשפ"ה (13 ביוני 2025) עד ליום כ"ח בסיוון התשפ"ה (24 ביוני 2025), יהיו זכאים לפיצוי בהתאם לשיעור הפגיעה שנגרמה להם. חישוב הפיצוי יתבסס על היקף הירידה במחזור העסקאות, גובה ההוצאות הקבועות ושכר העובדים שמשולם. גובה הפיצוי ייקבע בהתאם לגודל העסק:
1. עסקים עם מחזור שנתי עד 300 אלף, אשר חוו ירידה של לפחות 25% במחזור החודשי או של 12.5% במחזור הדו חודשי, יהיו זכאים לפיצוי בסכומים קבועים, בהתאם לרמת הפגיעה המופיעה בטבלה שלהלן.
היקף הירידה במחזור (חד חודשי) | ||||
תקרת מחזור שנתי | 25%- 40% | 40%-60% | 60%-80% | 80%-100% |
12,000 ₪ – 50,000 ₪ | 1,750 ₪ | 1,750 ₪ | 1,750 ₪ | 1,750 ₪ |
50,001 ₪ – 90,000 ₪ | 3,150 ₪ | 3,150 ₪ | 3,150 ₪ | 3,150 ₪ |
90,001 ₪ – 107,000 ₪ | 4,200 ₪ | 4,200 ₪ | 4,200 ₪ | 4,200 ₪ |
107,001 ₪ – 150,000 ₪ | 2,650 ₪ | 3,975 ₪ | 6,360 ₪ | 7,950 ₪ |
150,001 ₪ – 200,000 ₪ | 3,125 ₪ | 4,687.5 ₪ | 7,500 ₪ | 9,975 ₪ |
200,001 ₪ – 250,000 ₪ | 4,000 ₪ | 6,000 ש"ח | 9,600 ₪ | 12,000 ₪ |
250,001 ₪ – 300,000 ₪ | 4,675 ₪ | 7,013.5 ₪ | 11,220 ₪ | 14,025 ₪ |
יצוין כי חישוב הירידה במחזור העסקי יתבצע בהתאם לתקופות ההשוואה הבאות:
- עוסק המדווח בשיטה החודשית, עוסק פטור ומוסד ציבורי – ההשוואה תתבצע מול מחזור חודש יוני 2024.
- עוסק המדווח בשיטה הדו- חודשית – ההשוואה תתבצע מול מחזור החודשים מאי ויוני 2024.
- עוסק המדווח על בסיס מזומן – ההשוואה תתבצע מול מחזור חודש יולי 2024.
- קבלן ביצוע – ההשוואה תתבצע מול מחזור החודשים יולי ואוגוסט 2024.
- עסקים הממוקמים בגבול לבנון או בעוטף עזה, יוכלו להשוות את הירידה במחזור לתקופות המקבילות בשנת 2023.
2. לעסקים בעלי מחזור שנתי העולה על 300 אלף ש"ח ואינו עולה על 400 מיליון ₪ –
- סכום הפיצוי בגין הוצאות השכר יחושב כך: 75% משכר העבודה אשר שולם לעובדים בעבור התקופה המזכה, כשהסכום המתקבל מוכפל ב-1.25. יצוין כי:
- הפיצוי יינתן הן עבור עובדים שהועסקו בפועל והן עבור עובדים שלא התייצבו לעבודה בתקופה זו, וזאת ללא תלות בסיבת ההיעדרות.
- על אף זאת, ולמניעת מתן פיצוי גבוה מדי לעסקים עם שכר ממוצע גבוה, מוצע לקבוע כי הפיצוי לא יעלה על השכר הממוצע במשק, מוכפל במספר העובדים ששולם להם שכר, ומוכפל ב-1.25 (ההכפלה ב-1.25 נועדה לשקף את עלות השכר המלאה שמעסיק נושא בה, הכוללת הוצאות נוספות מעבר לשכר הברוטו המדווח לרשות המסים).
- עובד שהוצא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) או שלא שולם לו שכר כלל בשל היעדרויות, לא ייכלל במניין העובדים לצורך חישוב זה.
- בנוסף, מוצע כי מגובה הוצאות השכר בתקופת הזכאות יופחתו סכומים שהמוסד לביטוח לאומי שילם למעסיק כהחזר תגמולי מילואים ששולמו לעובדים, בהתאם לפרק י"ב לחוק הביטוח הלאומי.
- הוצאות שאינן שכר- בנוסף לפיצוי בגין הוצאות השכר, יינתן פיצוי גם עבור הוצאות שאינן שכר, בהתאם לשיעור הירידה במחזור ההכנסות של העסק, כמפורט בטבלה הבאה:
שיעור הירידה בהכנסות | מענק כאחוז מהוצאות שאינן שכר |
25%-40% | 7% |
40%-60% | 11% |
60%-80% | 15% |
80%-100% | 22% |
- יצוין כי בשל המאפיינים המיוחדים של עוסקים מסוימים, מוצע לאפשר למנהל רשות המיסים לקבוע מקדם בשיעור אחר לאותם עוסקים, אשר יוכפל ב"מענק כאחוז מההוצאות שאינו שכר" הרלבנטי לאותו עסק. כך למשל לגבי עוסקים במסחר סיטונאי או קמעונאי בדלק, המקדם שיוכפל יהיה 0.35; לגבי מי שעסק בשנים 2024 ו-2025 ביבואן וייצואן של אבנים יקרות ובשל כך חל עליו הפטור לפי סעיף 33 לחוק מס ערך מוסף, המקדם שיוכפל יהיה 0.19, ולגבי קבלן ביצוע המקדם שיוכפל יהיה 0.68.
- יצוין כי גובה ההוצאות המזכות שבגינן ניתן לקבל פיצוי יוגבל בהתאם לגודל העסק ומחזור עסקאותיו השנתי:
- עבור עסק שמחזור עסקאותיו השנתי אינו עולה על 100 מיליון ₪, תקרת ההוצאות המזכות לפיצוי תעמוד על 600 אלף ₪.
- עבור עסקים שמחזור עסקאותיהם השנתי גבוה מ-100 מיליון ₪ ועד 400 מיליון ₪, תקרת ההוצאות המזכות תעלה באופן ליניארי, עד למקסימום של 1.2 מיליון ₪.
הערות נוספות-
א. פיצוי בגין נזק ישיר לבית עסק: לגבי בתי עסק שנגרם להם נזק ישיר אשר מונע את השימוש בבית העסק לתקופה של שלושה חודשים לפחות (בין 13.6.2025 עד 31.8.2025), תזכיר החוק כולל הצעה להכיר בשלוש תקופות מזכות נוספות (יולי ואוגוסט 2025, ספטמבר ואוקטובר 2025, ונובמבר ודצמבר 2025) שבכל אחת מהן תיתכן זכאות לפיצוי נוסף, ככל שהעסק עומד בתנאים הקבועים במתווה (לרבות ירידה בשיעור מחזור העסקאות).
ב. סיוע למוסדות ציבור: לעניין מוסד ציבור כהגדרתו (גוף שאינו מוסד מדינה, הפועל למטרות חינוך, תרבות, דת, מדע, אמנות, רווחה, בריאות, ספורט או מטרה דומה, אשר לפחות רבע מהכנסתו אינו נובע מתמיכות ותרומות, ולפחות רבע מהכנסתו, כמדווח בדוח שהוגש לפי סעיף 131 לפקודת מס הכנסה, התקבלה ממכירת שירותים או מוצרים שתמורתם נגבית באופן שוטף לאורך רוב חודשי השנה) – משרד האוצר הקצה סכום של כ- 40 מיליון ₪ לצורך מתן פיצוי למוסדות ציבור, אשר הכנסותיהם, לרבות מתרומות, פחתו בשל מבצע "עם כלביא".
ג. גופים שיוחרגו מהסדר הפיצויים: הגופים והעסקים הבאים לא יהיו זכאים לפיצויים במסגרת המתווה המוצע:
-
- מי שעיסוקו במכירת זכויות במקרקעין המהוות מלאי עסקי בידו.
- מי שבשנות המס 2023 או 2024, למעלה מ-50% מהעבודות שביצע היו במסגרת פעילות של עבודה ממושכת, כגון מיזם בנייה או פרויקטים דוגמת הפקת סרט, שבוצעו במשך תקופה העולה על שנה (למעט קבלן ביצוע).
- מוסדות פיננסיים.
- עסקים שדיווחו לרשות המסים על סגירתם, עסקים שהפסיקו את פעילותם, או עסקים שלגביהם קיימות אינדיקציות בדיווחי העסק בתקופה שקדמה לתקופה הקובעת לכך שאינם פעילים.
- מי שעיסוקו בחקלאות.
- גופים המתוקצבים על ידי המדינה, במישרין או בעקיפין, וכן גופים שלממשלה בעלות מלאה או חלקית בהם.
- חברות ממשלתיות ותאגידים סטטוטוריים.
ד. פיצוי לעסקים עם מחזור שנתי העולה על 400 מיליון ₪– פורסם כי משרד האוצר הקצה סכום של 60 מיליון ₪ לצורך עסקים אלה. עם זאת, בשלב זה טרם נקבעו הקריטריונים לחלוקת סכום זה.
ה. הגבלות על העברת זכאות לפיצוי: בתזכיר החוק מוצע לקבוע כי לא ניתן יהיה להעביר, לשעבד ולעקל, את זכותו של יחיד אשר מחזור עסקאותיו אינו עולה על 300,000 שקלים חדשים לקבלת פיצוי, למעט לצורך תשלום מזונות.
ו. סנקציות למניעת הגשת תביעות סרק: על מנת למזער הגשת תביעות סרק או תביעות בסכומים מופרזים, מוצע להסמיך את מנהל רשות המסים להטיל קנס על עוסק, במקרים הבאים:
-
- אם נמצא כי קיים הפרש העולה על 50% בין סכום הפיצוי שתבע העוסק לבין הסכום שנקבע על ידי המנהל כמגיע לו בפועל — יהיה רשאי המנהל להטיל על העוסק קנס בשיעור של 25% מסכום ההפרש, וזאת אלא אם העוסק הוכיח להנחת דעת המנהל כי לא התרשל בהגשת התביעה.
- נוסף, מוצע לקבוע כי במקרים בהם ההפרש בין סכום התביעה לסכום שנקבע כמגיע בפועל עולה על 15,000 ₪, וכן עולה על 50% מסכום הפיצוי שתבע העוסק, ובמקביל נקבע לגביו בקביעה סופית כי מקור ההפרש הוא בעסקה מלאכותית או בדויה — יוטל על העוסק קנס מוגדל.
נשמח להציע לכם ייעוץ וליווי מקצועי בכל הנדרש לקבלת פיצוי בגין נזקי מבצע "עם כלביא", ונמשיך לעמוד לרשותכם לכל שאלה או הבהרה.