מרכז מדיה

מבצע "עם כלביא" – מתווה פיצויים לעסקים עבור נזקים עקיפים

24 יולי 2025

ברצוננו לעדכן כי ביום 21.7.2025 אושר בכנסת בקריאה שלישית "חוק התכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה –חרבות ברזל), התשפ"ה–2025" (להלן: "החוק") (לחצו כאן לקריאת החוק שאושר). מתווה הפיצויים דומה למתווה שיושם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", כך שעסקים אשר נגרמו להם נזקים עקיפים משמעותיים כתוצאה ממבצע "עם כלביא", בתקופה שמיום י"ז בסיוון התשפ"ה (13 ביוני 2025) עד ליום כ"ח בסיוון התשפ"ה (24 ביוני 2025), יהיו זכאים לפיצוי. כמו כן, התקופה הורחבה ביחס לעסקים שניזוקו בנזק ישיר, ונקבע פיצוי בגין נזק עקיף של דמי שכירות ליחידים שנכסיהם המושכרים נפגעו פגיעה ישירה, הכל כפי שיפורט להלן בתמצית:

הגשת תביעה:

 ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצויים באמצעות הקישור הבא החל מיום 22.7.2025 ועד ליום 22.10.2025. ברוב המקרים, תשלום הפיצויים צפוי להתבצע בתוך 7 עד 14 ימים ממועד הגשת התביעה. במקרים שבהם נדרשת בדיקה מעמיקה יותר או השלמת מסמכים, זמן הטיפול עשוי להתארך – אך לא יעלה על 8 חודשים ממועד ההגשה. אם לא ניתנה החלטה בתביעה בתוך 21 ימים, תשולם מקדמה בשיעור של 60% מסכום התביעה. אם גם לאחר 150 ימים לא התקבלה החלטה, תשולם מקדמה נוספת בגובה 10% מסכום התביעה. יצוין כי טרם נפתחה האפשרות להגשת תביעות עבור עסקים שנפגעו מנזק ישיר (נזק למבנה, מלאי וציוד עסקי) ופיצוי למשכירים בגין אובדן הכנסות משכר דירה.

תנאים להגשת התביעה:

על פי המתווה שאושר, יוענק פיצוי לעסקים בכל רחבי הארץ, שנפתחו עד ה-31 במאי 2025, שמחזור הפעילות שלהם בשנת הבסיס (אשר תוגדר בהמשך) היה 12 אלף ₪ עד 400 מיליון ₪ וספגו בחודש יוני 2025 ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי. תנאים נוספים להגשת התביעה הם הגשת דוח ניכויים- טופס 102 לחודש יוני 2025, והגשת דוח תקופתי למע"מ לתקופת הבסיס ולתקופת הזכאות.

*שנת הבסיס מוגדרת כך: לעניין ניזוק שפתח את עסקו לפני יום 1.1.2022, שנת הבסיס היא 2022. לעניין ניזוק שפתח את עסקו בשנת 2022 או לאחריה, שנת הבסיס היא מהמועד שבו החל  לפעול לראשונה או מיום 1 בינואר 2025, לפי המאוחר, עד המועד המפורט להלן, לפי העניין:

⦁ לעניין ניזוק שמדווח בשיטה החד־חודשית, מוסד ציבורי זכאי ועוסק פטור –  31.5.2025.

⦁ לעניין ניזוק שמדווח בשיטה דו־חודשית –  30.4.2025.

גובה הפיצוי ייקבע בהתאם לגודל העסק, אך לא יינתן פיצוי כלל לעסקים שמחזור הפעילות שלהם גבוה מ 400 מליון ש"ח:

1. עסקים שמחזור הפעילות שלהם בשנת הבסיס היה בין 12,000 ₪ עד 300 אלף, אשר חוו ירידה של לפחות 25% במחזור החודשי או של 12.5% במחזור הדו חודשי, יהיו זכאים לפיצוי בסכומים קבועים, לפי המצוין בטבלה שלהלן.

היקף הירידה במחזור (דיווח חד חודשי)
תקרת מחזור שנתי 25%- 40% 40%-60% 60%-80% 80%-100%
50,000 ₪ 1,833 ₪ 1,833 ₪ 1,833 ₪ 1,833 ₪
90,000 ₪ 3,300 ₪ 3,300 ₪ 3,300 ₪ 3,300 ₪
120,000 ₪ 4400 ₪ 4,400 ₪ 4,400 ₪ 4,400 ₪
150,000 ₪ 2,776 ₪ 4,164 ₪ 6,662 ₪ 8,328 ₪
200,000 ₪ 3,273 ₪ 4,910 ₪ 7,855 ₪ 9,819 ₪
250,000 ₪ 4,190 ₪ 6,285 ₪ 10,056 ₪ 12,570 ₪
300,000 ₪ 4,897 ₪ 7,346 ₪ 11,753 ₪ 14,691 ₪

לעוסקים פטורים ממע"מ (כגון עוסקים זעירים) יוענק פיצוי בסכום קבוע בהתאם למחזור העסקאות השנתי של העסק: (1,833 ₪ לעסקים שמחזור עסקאותיהם עד 50,000 ₪, 3,300 ₪ לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף ₪ ו-4,400 ₪ לעסקים עם מחזור של עד 120 אלף ₪).

יצוין כי חישוב הירידה במחזור העסקי יתבצע בהתאם לתקופות הבסיס המפורטות להלן:

  • עוסק המדווח בשיטה החד-חודשית, עוסק פטור, מוסד ציבורי זכאי או קבלן ביצוע שמדווח על בסיס מזומן– תקופת הזכאות לקבלת פיצויים היא חודש יוני 2025. בהתאם לכך, תקופת הבסיס שלגביה תתבצע ההשוואה היא חודש יוני 2023.
  • עוסק המדווח בשיטה הדו-חודשית, וניזוק שאינו עוסק המדווח על בסיס מזומן – תקופת הזכאות לקבלת פיצויים היא חודשים מאי ויוני 2025. בהתאם לכך, תקופת הבסיס שלגביה תתבצע ההשוואה היא חודשים מאי ויוני 2023.
  • לגבי עוסק שמדווח על בסיס מזומן
  • אם מדובר בעוסק שמדווח בשיטה חד חודשית/ עוסק פטור או מוסד ציבורי זכאי, וכן קבלן ביצוע- תקופת הזכאות לקבלת פיצויים היא חודש יולי 2025. בהתאם לכך, תקופת הבסיס שלגביה תתבצע ההשוואה היא חודש יולי 2023.
  • אם מדובר בעוסק שמדווח בשיטה הדו חודשית – תקופת הזכאות לקבלת פיצויים היא חודשים יולי ואוגוסט 2025. בהתאם לכך, תקופת הבסיס שלגביה תתבצע ההשוואה היא חודשים יולי ואוגוסט 2023.
  • לגבי עסקים שהחלו את פעילותם בתקופה שבין 1.1.2023 עד 30.4.2025- ככלל, תקופת הבסיס להשוואת ירידת המחזורים תיבחן לפי ממוצע חודשי של מחזור העסקאות מיום תחילת הפעילות או מיום 1.1.2025 (לפי המאוחר) ועד ה- 30.4.2025 למדווח דו חודשי או עד ה- 5.2025 למדווח חד חודשי (לפירוט מומלץ לבחון את ההגדרות בחוק).

 

  1. עסקים שמחזור הפעילות שלהם בשנת הבסיס היה בין 300 אלף ש"ח עד 400 מיליון ₪, אשר חוו ירידה של לפחות 25% במחזור החודשי או של 12.5% במחזור הדו חודשי, יהיו זכאים לפיצוי שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) וכן מהחזר של הוצאות השכר:
  • הוצאות השכר – סכום הפיצוי יחושב כך: 75% כפול הוצאות שכר העבודה אשר שולם לעובדים בעבור חודש יוני 2025 כפי שהוצהר בטופס 102, או השכר הממוצע לחודש לפי ביטוח לאומי לחודש יוני 2025 (הנמוך מבניהם) (יצוין כי קיימת הגדרה אחרת לעניין מוסד ציבורי וקיבוצים), כשהסכום המתקבל מוכפל ב-1.25. (ההכפלה ב-1.25 נועדה לשקף את עלות השכר המלאה שמעסיק נושא בה, הכוללת הוצאות נוספות מעבר לשכר הברוטו המדווח לרשות המסים. עמותות ומלכ"רים יכפילו ב- 1.325). יש להכפיל את התוצאה בשיעור ירידת המחזורים. יודגש כי סכום המענק לא יעלה על 600,000 ₪. יצוין כי:
  • יש להפחית מגובה הוצאות השכר בתקופת הזכאות סכומים שהמוסד לביטוח לאומי שילם למעסיק כהחזר תגמולי מילואים ששולמו לעובדים, בהתאם לפרק י"ב לחוק הביטוח הלאומי. בנוסף, עובד שהוצא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) או עובד אשר ניצל יום חופשה במהלך התקופה שבין 12-24.6.2025, לא ייכלל במניין העובדים לצורך חישוב זה.
  • הוצאות שאינן שכר- בנוסף לפיצוי בגין הוצאות השכר, יינתן פיצוי גם עבור הוצאות שאינן שכר, בהתאם לשיעור הירידה במחזור ההכנסות של העסק, כמפורט בטבלה הבאה:

 

שיעור הירידה בהכנסות (דיווח חד חודשי / דו חודשי) מקדם הפיצוי – רכיב התשומות (החזר הוצאות)
25%-40%  / 12.5%-20% 7%
40%-60%  / 20%-30% 11%
60%-80%  / 30%-40% 15%
80%-100%  / 40%-50% 22%

 

כלומר, יש להכפיל  את  סכום ההוצאות/תשומות הממוצע מחודשים 9/22- 8/23 (לרבות תשומות במע"מ בשיעור אפס) ולהכפיל אותם במקדם הפיצוי (7%,11%,15%,22%) שנקבע בהתאם לשיעור הירידה במחזורים (חד חודשי- 6/23 לעומת 6/25).

  • יצוין כי בשל המאפיינים המיוחדים של עוסקים מסוימים, ניתנה אפשרות למנהל רשות המיסים לקבוע מקדם בשיעור אחר לאותם עוסקים, אשר יוכפל ב"מקדם הפיצוי- רכיב התשומות" הרלבנטי לאותו עסק. כך למשל לגבי עוסקים במסחר סיטונאי או קמעונאי בדלק, נקבע מקדם של 0.35; לגבי מי שעסק בשנים 2024 ו-2025 ביבואן וייצואן של אבנים יקרות ובשל כך חל עליו הפטור לפי סעיף 33 לחוק מס ערך מוסף, נקבע מקדם של 0.19, ולגבי קבלן ביצוע המקדם שיוכפל יהיה 0.68.

יצוין כי גובה ההוצאות המזכות (כלומר, ההוצאות הקבועות בתוספת חלק השכר המזכה) שבגינן ניתן לקבל פיצוי יוגבל בהתאם לגודל העסק ומחזור עסקאותיו השנתי:

  • עבור עסק שמחזור עסקאותיו בשנת הבסיס אינו עולה על 100 מיליון ₪, תקרת ההוצאות המזכות לפיצוי תעמוד על 600 אלף ₪.
  • עבור עסק שמחזור עסקאותיו בשנת הבסיס עולה על 100 מיליון שקלים חדשים ואינו עולה על 300 מיליון שקלים חדשים – 600 אלף ₪ בתוספת 0.3% מחלק מחזור עסקאותיו בשנת הבסיס העולה על 100 מיליון שקלים חדשים;
  • עבור עסקים שמחזור עסקאותיהם בשנת הבסיס גבוה מ-300 מיליון ₪ ועד 400 מיליון ₪, תקרת ההוצאות המזכות תעלה באופן ליניארי, עד למקסימום של 2 מיליון ₪.

 

הערות נוספות

א. בתי עסק שנגרם להם נזק ישיר אשר מונע את השימוש בבית העסק לתקופה שתחילתה ביום שבו נגרם הנזק ולפחות עד יום 31.7.2025, יהיו זכאים לפיצוי נוסף, מלבד הפיצוי בגין הוצאות מזכות. החוק מכיר בשלוש תקופות מזכות נוספות (יולי ואוגוסט 2025, ספטמבר ואוקטובר 2025, ונובמבר ודצמבר 2025) שבכל אחת מהן תחול זכאות לפיצוי אם עדיין לא ניתן יהיה להשתמש במקום העסק שניזוק לפחות 15 יום במהלך התקופה הנוספת הרלוונטית. הפיצוי עבור כל פעימה יינתן בגין הוצאות קבועות, בהתאם למתווה שנקבע לפיצוי בגין נזק עקיף לעוסקים בכל הארץ עבור חודש יוני 2025.

יתרה מזאת, נקבע כי ניזוק שהוא יחיד שנגרם לו נזק ישיר כאמור, יהיה זכאי לפיצוי נוסף בסכום השווה להכנסה החייבת מעסק בשנת הבסיס (הכנסה חייבת לפי סעיף 2(1) או (6) לפקודת מס הכנסה בשנת הבסיס, לרבות דמי לידה, גמלה לשמירת הריון ולרבות תגמול בעד שירות מילואים, מחולק במספרי חודשי הפעילות בשנת הבסיס ומוכפל ב- 12) כשהיא מחולקת ב-6, ובלבד שלא תעלה על 30 אלף ש״ח, כשהיא מוכפלת בשיעור הירידה במחזור העסקאות.

ב. פיצויים בגין אובדן הכנסות משכר דירה (לרבות נכסים מסחריים) בבעלות יחיד שאינו עוסק – משכירי דירות מגורים או נכסים מסחריים שהנכס שבבעלותם נפגע כתוצאה מהמלחמה יהיו זכאים לפיצוי בגובה שכר הדירה האחרון ששולם למשך תקופת השיקום שבה לא ניתן יהיה להשתמש בנכס, כפי שהוגדרה על ידי קרן הפיצויים מס רכוש, וזאת כל עוד התקיימו התנאים הבאים: הנכס הושכר ביום קרות הנזק או בשלושת החודשים שקדמו לו, הנכס הוכרז כלא ראוי לשימוש לתקופה של חודש לפחות, לא שולם שכר דירה בגין תקופת השיקום.

ג. סיוע למוסדות ציבור: לעניין מוסד ציבור כהגדרתו (גוף שאינו מוסד מדינה, הפועל למטרות חינוך, תרבות, דת, מדע, אמנות, רווחה, בריאות, ספורט או מטרה דומה, אשר לפחות רבע מהכנסתו אינו נובע מתמיכות ותרומות, ולפחות רבע מהכנסתו, כמדווח בדוח שהוגש לפי סעיף 131 לפקודת מס הכנסה, התקבלה ממכירת שירותים או מוצרים שתמורתם נגבית באופן שוטף לאורך רוב חודשי השנה) – משרד האוצר יקצה סכום שלא יפחת מ-10 מיליון ש"ח לצורך מתן פיצוי למוסדות ציבור, אשר הכנסותיהם, לרבות מתרומות, פחתו בשל מבצע "עם כלביא" (בתקופה שמיום 13.6.2025 עד 24.6.2025), אשר אינם זכאים לפיצוי לפי חוק מס רכוש.

ד. גופים שיוחרגו מהסדר הפיצויים:הגופים והעסקים הבאים לא יהיו זכאים לפיצויים במסגרת המתווה המוצע:

    • מי שעיסוקו במכירת זכויות במקרקעין המהוות מלאי עסקי בידו.
    • מי שבשנות המס 2023 או 2024, למעלה מ-50% מהעבודות שביצע היו במסגרת פעילות של עבודה ממושכת, כגון מיזם בנייה או פרויקטים דוגמת הפקת סרט, שבוצעו במשך תקופה העולה על שנה (למעט קבלן ביצוע).
    • מוסדות פיננסיים.
    • עסקים שדיווחו לרשות המסים על סגירתם, עסקים שהפסיקו את פעילותם לפני יום 12.6.2025, או עסקים  אשר ישנן אינדיקציות בדיווחי העסק בתקופה שקדמה לתקופת מבצע "עם כלביא" לכך שאינם פעילים.
    • מי שעיסוקו בחקלאות.
    • גופים המתוקצבים על ידי המדינה, במישרין או בעקיפין, וכן גופים שלממשלה בעלות מלאה או חלקית בהם.
    • חברות ממשלתיות ותאגידים סטטוטוריים.

 

ה. הגבלות על העברת זכאות לפיצוי:בחוק נקבע כי לא ניתן יהיה להעביר, לשעבד או לעקל את זכותו של העוסק אשר מחזור עסקאותיו אינו עולה על 300,000 שקלים חדשים לקבלת פיצוי, למעט לצורך תשלום מזונות לפי פסק דין. 

ו. סנקציות למניעת הגשת תביעות סרק: על מנת למזער הגשת תביעות סרק או תביעות בסכומים מופרזים, מנהל רשות המסים מוסמך להטיל קנס על עוסק, במקרים הבאים:

    • אם נמצא כי קיים הפרש העולה על 50% בין סכום הפיצוי שתבע העוסק לבין הסכום שנקבע על ידי המנהל כמגיע לו בפועל — יהיה רשאי המנהל להטיל על העוסק קנס בשיעור של 25% מסכום ההפרש, וזאת אלא אם העוסק הוכיח להנחת דעת המנהל כי לא התרשל בהגשת התביעה.
    • בנוסף, נקבע כי יוטל קנס מוגדל בשיעור של 40% מסכום ההפרש, במקרים בהם ההפרש בין סכום התביעה לסכום שנקבע כמגיע בפועל עולה על 15,000 ₪, וכן עולה על 50% מסכום הפיצוי שתבע העוסק, ובמקביל נקבע לגביו בקביעה סופית כי מקור ההפרש הוא בעסקה מלאכותית או בדויה.

 

נשמח להציע לכם ייעוץ וליווי מקצועי בכל הנדרש לקבלת פיצוי בגין נזקי מבצע "עם כלביא", ונמשיך לעמוד לרשותכם לכל שאלה או הבהרה.