מרכז מדיה

שר האוצר מודיע על כוונה ליישם מס מינימום מקומי על תאגידים רב לאומיים

8 אוגוסט 2024

חברים, לקוחות וקולגות יקרים,

 

בשבוע שעבר הודיע שר האוצר כי ישראל תקדם חקיקת מס הכנסה מינימלי מקומי (QDMTT) בהתאם להמלצות פרויקט "שני עמודי-התווך" (Two Pillar Solution) של ארגון ה-OECD. שני עמודי-התווך נועדו להילחם בתכנוני מס בינלאומיים של תאגידים רב-לאומיים ולחלק את זכויות המס בין מדינות בצורה יותר שוויונית. המלצות "עמוד-התווך השני" נועדו להחיל מס חברות מינימלי גלובלי בשיעור של 15%.

בהתאם להודעת שר האוצר, חקיקת ה-QDMTT תיכנס לתוקף החל משנת 2026. ה-QDMTT יחיל שיעור מס מינימלי של 15% על חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצות רב-לאומיות שבתחולת המס. המס יחול על קבוצות שעומדות בסף ההכנסות השנתי הנדרש של 750 מיליון אירו.

נציין כי בעוד שרוב מדינות האיחוד האירופי ובריטניה החליטו להחיל את ה- QDMTT גם על קבוצות מקומיות שעומדות בסף ההכנסות המינימלי, נראה שלפחות בשלב זה הכוונה של משרד האוצר היא להגביל את תחולת המס המינימלי הגלובלי לקבוצות רב-לאומיות בלבד, בהתאם לדרישות המינימום של המלצות ה-OECD.

משרד האוצר הודיע עוד כי בעת זו הומלץ לא לאמץ בישראל את "כלל הכללת ההכנסה" (Income Inclusion Rule – IIR) ואת "כלל הרווחים במיסוי נמוך" (Undertaxed Profits Rule – UTPR), אשר מאפשרים למדינות לגבות מס על הכנסה שהופקה על ידי חברות זרות בקבוצה שמוסתה במדינה זרה בשיעורים הנמוכים מ-15%. נושא חקיקת ה-IIR וה-UTPR ייבחן שוב לאחר שתעבור תקופה של יישום מנגנון ה-QDMTT.

למרות ששיעור מס החברות הנוכחי בישראל (23%) גבוה משיעור המס המינימלי של 15% לפי הQDMTT, חקיקת ה-QDMTT עשויה בכל זאת להוביל להטלת מס נוסף במקרים מסוימים. זאת מכיוון שבסיס המס של ה-QDMTT מחושב על בסיס הכנסה או הפסד חשבונאיים (ללא התחשבות בהתאמות לצרכי מס ישראלי) ואינו מחריג משטרי מס מועדפים בישראל שעשויים להפחית את שיעור המס האפקטיבי על חברות. על נישומים להיות מודעים לפערים הפוטנציאליים הללו בין חבות המס המקומית לבין חבות המס לפי ה-QDMTT, ולתכנן את פעילותם הכלכלית באופן שמבטיח עמידה בכל דרישות הדין הרלוונטיות מבלי לשלם מסים עודפים.

אנו נמשיך לעדכן אתכם בהתפתחויות בחקיקת "עמוד-התווך השני" בישראל, כולל פרטים על מנגנון ה- QDMTT, מנגנוני הגנה (Safe Harbours) מפני החלת QDMTT, וכן התפתחויות בנוגע לחקיקת IIR ו-UTPR בעתיד.

 

אתם מוזמנים לפנות למחלקת המסים שלנו עם כל שאלה הקשורה לחקיקת ה-QDMTT בישראל או כל שאלה אחרת בנושא מיסוי.

 

בברכה,

מחלקת המסים הרצוג פוקס נאמן

 

עדכון זה ללקוחות אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ משפטי מתאים.

חפשו לפי +