מרכז מדיה

מגמות בשוק המיזוגים והרכישות

4 ינואר 2022

ההצלחה המסחררת של חברות הי-טק ישראליות בשוק ההון האמריקאי הביאה ללידתם של חדי קרן ישראלים רבים, בעלי שווי משמעותי וקופות מזומנים גדולות, שנהפכו ממטרה לרכישה לרוכשים סדרתיים; קצב העסקאות במשק וביצוען גבר באופן משמעותי, דבר אשר הרחיב את השימוש בכלים העוזרים על גישור פערים בין מוכרים לקונים, דוגמת ביטוח מצגים.

בשנים 2020 ו-2021, ודווקא בחסות מגבלות ואילוצי הקורונה, העולם חווה צמיחת שווי וגיוס הון אדירים, בעיקר של תעשיית ההיי טק דרך שוק ההון האמריקאי. המגמה לא פסחה על החברות הישראליות שאף היוו גורם משמעותי ביותר במגמה זו יחסית לגודלה של המדינה, וכמות חדי הקרן (חברות בעלות שווי של מעל מיליארד דולר) הישראלים צמחה משמעותית בתקופה זו. קצרה היריעה מלפרט את מספר החברות הישראליות שהחלו להיסחר בבורסה בארה"ב בשוויים משמעותיים בשנתיים האחרונות, בעקבות הנפקות (לדוג': Monday, E-global, Walkme, Jfrog, Lemonade ועוד) או בדרך של כניסה לשוק ההון האמריקאי "בדלת האחורית" על ידי מיזוג עם SPAC (לדוג' SBTECH, REE, Iron Source, Payoneer, סלברייט, פגאיה ועוד).  משרדנו היה פעיל ביותר, הן מצד חברות המטרה,  והן מצד החתמים או ה-SPAC בתהליכים אלו.

בעקבות מגמה זו, בעוד שבאופן מסורתי חברות ישראליות היוו יעד לרכישה, נוצרה בישראל שכבה משמעותית של חברות הי-טק עתירות הון ובעלות שווי משמעותי (שהצטרפו לכמה תאגידי ענק ישראלים שכבר פעילים שנים רבות בשוק, בין אם מתעשיית ההיי טק, הגיימינג והסייבר או מתעשיות מסורתיות יותר), שלא יכולות להסתפק בצמיחה אורגנית על מנת להשיא תשואה למשקיעים בהן, ומחויבות לגדול גם על דרך של ביצוע מתמיד של מיזוגים ורכישות אסטרטגיים בארץ ובעולם. מעבר לקופת המזומנים שמאפשרת ביצוע רכישות אלו, לחדי קרן אלו יש מטבע תשלום חדש שיכול לסייע להן בביצוע הרכישה, בדמות מניותיהן הנסחרות.

משרדנו יצג בשנה האחרונה לקוחות רבים, הן בצד הרוכש והן בצד הנרכש של עסקאות רכישה שכאלה, לרבות ייצוג 888,  מפעילת אתרי הימורים מקוונים, ברכישת ענקית ההימורים וויליאם היל תמורת 3 מיליארד דולר, רכישת החברות האמריקאיות Cunninghum Commodities LLC  (הפועלת בתחום החוזים העתידיים ובאופציות בשוק החוזים העתידיים בארה"ב) ו-Cunningham Trading Systems LLC, ספקית פלטפורמת מסחר טכנולוגית, על ידי לקוחתנו Plus 500, רכישת חברת בלו ריבון הישראלית על ידי לקוחתינו Draftkings, מפעילת אתר הפנטזי ספורט הגדול בארה"ב (שהתמזגה ב-2020 יחד עם לקוחתנו SBTECH בעסקת ספאק) ויצוג חברת איל מקיאג' בסדרת רכישות. אנו צופים את התחזקות המגמה ועסקאות רבות יותר מסוג זה בעתיד הנראה לעין.

*          *           *

גל העסקאות בעולם ובארץ, גודלן והשווי על בסיסו הן נעשות הולך וגובר בשנים האחרונות, ובכל שנה אנו עדים לשיאים חדשים, הן מבחינת כמות והן מבחינת גודל העסקאות. הדבר מחייב, בין היתר, התייעלות של הצדדים לעסקה ויועציהם, לרבות עורכי דינם, בחתימת העסקה והשלמתה, ואנו עדים לכך שעסקאות נחתמות, בממוצע, בזמנים קצרים יותר ממה שהיה נהוג בעבר.

אחד הכלים שמאפשרים זאת הוא ביטוח המצגים ורכישות. כלי זה אמנם קיים לא מעט שנים בשוק, אבל השימוש בו הולך וגובר בשנים האחרונות. ביטוח מצגים מאפשר לגשר על אחד הפערים המשמעותיים במשא ומתן לעסקת רכישה – חלוקת האחריות בין הצדדים בכל הנוגע לחשיפות עבר בעסק הנמכר (קרי, המשא ומתן בנוגע למצגים והשיפויים שניתנים על ידי המוכר לרוכש במסגרת העסקה והמגבלות שיחולו על השיפוי שיינתן לרוכש על ידי המוכר). הכנסת שחקן נוסף לתמונה, המבטח, מסייעת משמעותית בגישור הפערים בין הצדדים לעסקה בנושא זה. ביטוח זה נרכש בדרך כלל על ידי הרוכש, אך הצדדים יכולים לדון מסחרית ביניהם בשאלה מי מהם ישא בעלות הפרמיה של רכישת הביטוח, שעלותה נעה בדרך כלל בשיעור של 2%-4% מתקרת הכיסוי בגין הפרות המצגים (שיעור שיכול להשתנות כתלות בנסיבות העסקה ואם ההצעה הביטוחית הינה ממבטח אמריקאי או אירופאי). המבטח בדרך כלל נשען על בדיקת הנאותות של הרוכש ומבצע השלמות לבדיקת הנאותות תוך תקופה קצרה יחסית (כשבועיים לערך), ועל בסיס בדיקה זו מוכן לתת כיסוי ביטוחי להפרת המצגים בעסקה חלף המוכר, לעיתים בכפוף לסכום השתתפות עצמית בו עשוי לשאת המוכר (בדרך כלל כ-1% עד 3% משווי העסקה), לתקופה ולסכום תקרת הכיסוי הביטוחי. המבטח מחריג נושאים מסוימים מהכיסוי הביטוחי, כתוצאה מממצאים שעלו בבדיקת הנאותות או משיקולי מדיניות בתחומים מסויימים, ועל חלוקת האחריות בקשר לנושאים אלו הצדדים יכולים להסכים באופן נקודתי. כמו כן המבטח לא יכסה מצגים שניתנו במרמה ועל נושאים אלו המוכר בלבד יהיה אחראי. על כל נושא בו הפוליסה תחול, המוכר לא יהיה אחראי, כך שנחסך לצדדים זמן ומאמץ רב בניהול משא ומתן מורכב על המצגים, בנוסף לחיסכון בצורך בהפקדת סכומים משמעותיים מסכום הרכישה בנאמנות, להבטחת השיפויים בהסכם. בנוסף, ביטוח המצגים נותן ביטחון לדירקטוריונים של הצדדים לעסקה, ביחס לסיכון הכרוך במצגים לכל אחד מהצדדים, ומאפשר להאיץ את הליכי אישור העסקה.

כלי זה יכול גם לסייע למתמודדים בהליכים תחרותיים לרכישת חברות מטרה. מתמודד בהליך תחרותי שהצעתו מגובה בכיסוי ביטוחי למצגים ושיפויים, יכול לתת למוכר הצעה אטרקטיבית יותר מאחר שהוא אינו נדרש לגלם את הסיכון (שהמבטח מוכן לשאת בו) במחיר המוצע במסגרת ההליך התחרותי.

למשרדנו ניסיון רב בשימוש בכלי ביטוח המצגים, הן מצד הרוכש, הן מצד המוכר והן מצד המבטח, ולקוחותינו מוזמנים להתייעץ אתנו בנושא זה.

הכותבים הם רן חי, מנהל משותף במחלקת חברות, ניירות ערך ושוק ההון, המתמחה בעסקאות מקומיות ובין-לאומיות של מיזוג ורכישה, השקעה ומיזמים משותפים וניב סיון, שותף בכיר במחלקה, המתמחה בעסקאות מיזוג ורכישה, הנפקות ויעוץ שוטף לחברות נסחרות.

 

מאמר זה פורסם כחלק מהעלון השנתי של מחלקת חברות וניירות ערך לשנת 2021. לעלון המלא >> לחץ כאן

 

חפשו לפי +