טיוטת צו חדשה: הפחתת המס על רכבים ביבוא עקיף
20 יולי 2025
ברצוננו להביא לידיעתכם כי משרד האוצר פרסם טיוטת צו לתיקון צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017, (להלן: "טיוטת הצו") – לקריאת טיוטת הצו לחצו כאן. הטיוטה פתוחה להערות הציבור עד ליום 6.8.2025. מטרתה של טיוטת הצו היא לצמצם פערי מיסוי, להפחית חסמים רגולטוריים ולעודד תחרות בשוק הרכב בישראל, באמצעות הפחתת המיסוי החל על יבוא עקיף של רכבים.
כיום, מס הקנייה על רכבים מחושב על בסיס אחוז (עד 83%) מערך העסקה לצורכי מכס. בהתאם לדברי ההסבר בטיוטה המוצעת, שיטה זו מעניקה יתרון ליבואנים ישירים, אשר רוכשים את הרכבים ישירות מהיצרן במחיר סיטונאי נמוך יחסית. לעומתם, יבואנים עקיפים – כלומר, יבואנים מקבילים הרוכשים רכבים מסוכני יצרן בחו"ל – משלמים מחיר גבוה יותר עקב עמלות תיווך המשולמות לסוכנים. כתוצאה מכך, מס הקנייה שחל על יבואנים עקיפים גבוה מזה של היבואנים הישירים, ולכן נוצר קושי ליבואנים העקיפים להוריד את מחירי הרכבים ולהתחרות בשוק.
כעת, במסגרת טיוטת הצו, מוצע מנגנון חדש לחישוב מס הקנייה על רכבים המיובאים ביבוא עקיף. לפי ההצעה, ייקבע מס קצוב מראש לכל קבוצת רכבים, (לפני ניכוי בגין "ציון ירוק" ואביזרי בטיחות שיחושבו כרגיל לפי מאפייני הרכב הספציפי). המס הקצוב ישקף את ממוצע מס הקנייה ששולם בפועל על רכבים אלה על ידי כלל היבואנים, מבלי לחשוף נתונים מסחריים חסויים של היבואנים הישירים. כלומר, במקום ששיעור המס שיחול על היבואנים העקיפים ייגזר כאחוז מערך העסקה לצורכי מכס – כפי שנעשה כיום – המס יחושב לפי ממוצע מחירי היבוא של רכבים באותה קבוצת מחיר. טיוטת הצו כוללת טבלה של עשר קבוצות מחיר, כאשר לכל קבוצה נקבע סכום מס קנייה קבוע, הנע בין 36 ל-88 אלף ₪ (ראו את הטבלה בטיוטת הצו).
הערות נוספות לגבי המתווה החדש:
- הצו המוצע יחול רק על יבואנים עקיפים, אשר אינם משמשים כיבואנים ישירים של דגמי הרכב עליהם חל הצו, ושאין קשרי בעלות בינם לבין יבואנים ישירים.
- תחולתו של הצו מוגבלת לרכבים פרטיים בלבד, והוא אינו חל על רכבים הנהנים ממסלולי פטור ייחודיים (כגון מוניות). בנוסף, הצו לא יחול על יבוא עקיף של רכבים חשמליים, רכבי יוקרה שמחיר המחירון שלהם עולה על 300,000 ש"ח, רכבים פרטיים שמשקלם עולה על 3.5 טון, דגמים שיובאו מהם פחות מ-50 יחידות במהלך שנת 2024, וכן דגמים בעלי ערכים קיצוניים.
- יבואן עקיף יהיה רשאי לבחור האם מס קנייה יחושב בהתאם למתווה הרגיל הקיים כיום, או בהתאם להסדר החדש המוצע בצו. עם זאת, אם דגם הרכב המיובא אינו נכלל באחת מהקבוצות בתוספת העשרים ושתיים לצו, לא ניתן יהיה לחשב את מס הקנייה לפי ההסדר החדש, והמס יחושב לפי השיטה הרגילה.
- יודגש כי טיוטת הצו טרם נדונה ואושרה על ידי ועדת הכספים של הכנסת, והיא עשויה עוד להשתנות. ככל שהצו יאושר, הוא צפוי להיכנס לתוקף החל מיום 1.1.2026 כהוראת שעה למשך שנתיים, קרי עד יום 31.12.2027.
מדובר בטיוטה תקדימית הקובעת מס שונה לפי סוג היבואן, ובהתאם נכון להמתין ולראות אם תאושר בוועדת הכספים ותעמוד במבחן בתי המשפט.
אנו נמשיך לעמוד לרשותכם לכל שאלה או הבהרה.
בברכה,
הרצוג, פוקס נאמן